News55

Så undviker du bedrägerier vid hotellbokningar

Bedrägerier
Booking.com uppmanar sina kunder att vara uppmärksamma för att inte utsättas för bedrägeri (Foto: Getty Images och Magnus Lejhall/TT)
Mira Ekberg
Mira Ekberg
Uppdaterad: 30 juli 2025Publicerad: 30 juli 2025

Under sommaren ökar risken för bedrägerier kopplade till hotellbokningar, där bedragare försöker lura resenärer på pengar genom falska meddelanden och mejl. I den här artikeln får du veta hur bedrägerierna går till och experternas bästa tips för att undvika att bli lurad under din semester.

ANNONS

Mest läst i kategorin

företag
Spela klippet
News55 TV

800 år gammalt svenskt företag ska delas i två

30 juli 2025
aktien
Spela klippet
News55 TV

Aktien som Matilda Karlsson tror mest på

28 juli 2025

Under sommarens resor ökar risken för bedrägerier kopplade till hotellbokningar. Flera personer har drabbats av bedrägerier där bedragare utger sig för att vara hotell och försöker lura till sig betalningsuppgifter, enligt en rapport från The Guardian.

Hackare tar sig in på hotellens bokningssystem och får kontaktuppgifter till gästerna. Sedan skickar de meddelanden via mejl eller sms och ber om kortinformation eller att klicka på länkar som leder till falska sidor.

Dessa bedrägerier har rapporterats i flera fall under det senaste året, med stora ekonomiska förluster som följd.

MISSA INTE: Räkna själv: Här är bästa landet för din plånbok i sommar

Så fungerar bedrägerierna

Action Fraud, Storbritanniens nationella centrum mot bedrägerier, har dokumenterat över 500 fall av bedrägerier kopplade till hotellbokningar mellan juni 2023 och september 2024, enligt The Guardian. Den sammanlagda summan som stulits uppskattas till över 370 000 pund.

Kriminalkommissarie Jan Olsson, expert på it-brott och bedrägerier förklarar för TV4, att bedragarna ofta hackar sig in på hotellens sidor och utger sig för att vara boendet. Genom detta kan de nå gäster och försöka lura dem på pengar.

ANNONS

Experternas råd – så undviker du att bli lurad

ANNONS

Kontakta alltid hotellet direkt: Jan Olsson rekommenderar att alltid ringa hotellet om man får ett misstänkt meddelande där man uppmanas att lämna ut betalningsuppgifter. “Ring hotellet direkt och följ inte instruktionerna i mejlet eller sms:et,” säger han.

Det är svårt för bedragare att ta över hotellens telefonsystem, vilket gör att ett telefonsamtal är det säkraste sättet att verifiera om meddelandet är äkta. Dubbelkolla alltid med hotellet innan du gör några betalningar.

Var vaksam på betalningsmetoder och e-postadresser

Olsson tipsar också om att vara uppmärksam på vilka betalningssätt som erbjuds. Om en sida begär ovanliga betalningsmetoder, som till exempel Paypal när det inte är vanligt för hotellet, bör man vara extra försiktig.

Kontrollera även att mejladressen ser trovärdig ut och att det inte finns stavfel eller konstigheter som kan avslöja att det är en bluff. Falska bokningssajter är också en vanlig fälla, där bedragare försöker få dig att boka och betala för något som inte finns, skriver TV4.

Booking.com varnar för ökade bedrägerier

Hotellbokningssajten Booking.com har själva varnat för att deras samarbetande boenden är en attraktiv måltavla för cyberbrottslingar. Eftersom hotell har tillgång till mycket kundinformation blir de extra utsatta.

Företaget framhåller att utvecklingen av AI gör det möjligt för bedragare att skapa alltmer avancerade bedrägerier online. Booking.com uppmanar därför sina kunder att alltid vara försiktiga och kontrollera all kommunikation noggrant innan de lämnar ut känslig information.

ANNONS

Läs mer på News55: TV4-profilens kamp för sin son: “Gått genom helvetet”

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mira Ekberg
Mira Ekberg

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

Mira Ekberg
Mira Ekberg

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

ANNONS
ANNONS