Resenärer som åker tåg som utgår från västra Sverige har fått ett nytt och oväntat smidigt sätt att resa mot Centraleuropa.


Mest läst i kategorin
I april i år öppnade det tjeckiska tågbolaget České dráhy en ny daglig förbindelse från Kiel till Prag – ett drag som förändrar spelplanen för dem som vill undvika att passera Danmark.
Färjan från Göteborg till Kiel har länge varit ett etablerat alternativ, men med den nya direkttågsrutten blir övergången mellan Sverige och kontinenten ännu mer attraktiv.
Tåget går visserligen tidigt – redan klockan 07.42 – vilket innebär att den som anländer med morgonfärjan från Göteborg får vänta till dagen efter för att kunna resa direkt.
Lösningen är enkel: en övernattning i Kiel eller att välja någon av dagens senare förbindelser via Hamburg eller Berlin. Då krävs byte, men restiden landar ändå på ungefär åtta timmar.
MISSA INTE: 300 000 pensionärer drabbade – bostadstillägg kan bli en fälla
Andra vägar med tåg mot Centraleuropa
Det är inte bara västkustbor som gynnas av alternativ till tågresan genom Danmark. För resenärer från östra och södra Sverige finns flera praktiska rutter tillgängliga via Polen och norra Tyskland.
Från Nynäshamn, med direkt SL-pendel från Stockholm, går det daglig färja till Gdansk. Från Blekinge avgår färja till Gdynia.
I båda dessa fall går det sedan att hoppa på ett direkttåg till Prag som avgår från Gdynia, gör ett kort stopp i Gdansk, och fortsätter hela vägen till den tjeckiska huvudstaden. Restiden landar på strax över åtta timmar.
För den som bor i Skåne erbjuder färjelägena i Trelleborg en annan intressant möjlighet. Genom att ta nattfärjan till Rostock anländer man lagom för att hinna med morgontåget vidare mot Berlin, där det går att byta till en Pragförbindelse. Resan från Rostock till Prag tar cirka sju timmar totalt.
MISSA INTE: Mobilen förändrar vår hjärna – och kroppen märker det också
Senaste nytt
Alternativ för tåg via Świnoujście
Man kan också åka ta en färja från Ystad eller Trelleborg till Świnoujście. Kommer man med nattfärjan finns det gott om tid att hinna till tåget mot Poznan, där man sedan byter för att fortsätta mot Prag.
Den totala restiden ligger på ungefär nio timmar – något längre, men med fördelen att man får sova på båten.

MISSA INTE: Psykoterapeut fuskade med ersättning – skickade bara punkter
Ett steg bort från trängseln
Under sommarens högsäsong är sträckan mellan Köpenhamn och Hamburg ofta fullbokad, vilket gör dessa nya rutter till ett välkommet komplement. Genom att ta färjan direkt till Nordtyskland eller Polen slipper man flaskhalsarna i Danmark och kan istället njuta av en bekvämare övergång från Sverige till kontinenten.
För den som planerar att tågluffa är det här goda nyheter. Den som utgår från Göteborg, Stockholm, Malmö eller Karlskrona kan nu välja mellan flera alternativa vägar mot södra Europa.
Att starta resan på ett nattåg eller via en morgonfärja ger möjlighet att anpassa rutten efter både budget och preferenser.
Förbindelsen från Kiel till Prag är kanske den mest spännande nyheten för västsvenska resenärer på länge, då den sänker tröskeln för att semestra klimatsmart med tåg.
Läs mer om ekonomi:
Bensin billigare än på fyra år – men prisfallet kan ha bottnat
Dyrköpt slarv: Utgången mat kvar i butikernas kyldiskar
Pris på kaffe sticker ut – stiger när matpriserna sjunker

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Hos oss kan campare enkelt och tryggt planera, boka och betala för sin semester, med tillgång till över 1000 anläggningar i 25 länder. Vi erbjuder något för alla – från traditionella campingplatser för husbil och husvagn, till lyxig glamping och naturnära övernattningar.