News55

Nordea kan tvingas återbetala 100 000 kronor

Nordea
KO vill att tingsrätten prövar om Nordea har rätt att neka ersättning till kunder som utsatts för telefonbedrägeri. (Foto: Caisa Rasmussen/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 06 okt. 2024Publicerad: 06 okt. 2024

Domstolsförhandlingen mellan storbanken Nordea och Konsumentombudsmannen, som företräder en lurad pensionär, inleddes i tisdags, berättar SR.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pensionären John-Erik Johansson i Stockholm blåstes på 100 000 kronor av de fräcka bedragarna sedan han överfört pengarna i samband med ett telefonbedrägeri.

Men först blev han lurad att höja gränsbeloppet hos Nordea för Swish-betalningen.

Bedragarna påstod att de ringde från banken, men i själva verket utsatte de sitt offer för id-kapning.

Så resonerar Nordea

Nordea har vägrat ersätta drabbade John-Erik Johansson. Banken tillämpar en praxis som gör att utsatta för bedrägerier inte får några pengar tillbaka när de överfört pengar.

Detta anser Konsumentombudsmannen, KO, är fel och har därför stämt Nordea för att få saken prövad i domstol.

“Det är väldigt bra att det har kommit till tingsrätten nu. Det är angeläget att vi får domstolens prövning av vilket ansvar bankerna har för de betalningssystem och övriga digitala system som de hänvisar kunderna till”, säger KO Cecilia Tisell till Ekot i Sverige Radio.

Läs även: Dags att lura bedragarna – så gör du News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS