News55

Efter kritikstormen - Cancerfonden lägger ner kampanjen "Nej till cancer"

STOCKHOLM 071027
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 08 apr. 2016

"Sett i backspegeln borde vi ha valt ett annat sätt att kommunicera på", skriver Cancerfonden i ett pressmeddelande och menar att budskapet "Nej till cancer" har lett till att personer känner sig skuldbelagda och sårade, någonting som inte alls var syftet med kampanjen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cancerfondens kampanj “30 dagar – 30 nej” har syftat till att informera om fem områden där man har möjlighet att påverka cancerrisken: rökning, motion, solning, kost och alkohol.

      LÄS MER: Jag överlevde cancern, men överlever jag arbetslösheten?

”Är det omöjligt att besegra cancer? En tredjedel av all cancer kan förebyggas genom en hälsosam livsstil. I april utmanar vi därför alla att säga Nej till biffen, cigaretterna, soffan, alkoholen och solen mitt på dagen. Säg #nejtillcancer med oss!”

Kritik om budskapet

Kampanjen har fått motta kritik från personer som bland annat uppfattat budskapet som att individer kan säga nej till cancer genom sitt sätt att leva. I ett pressmeddelande beskriver Cancerfonden vidare:

      LÄS MER: Slutreplik: “ingen kan uttala sig för alla cancersjuka”

ANNONS

“Vi har tagit del av kritik från såväl patienter som anhöriga som känner sig både skuldbelagda och sårade. Detta är djupt olyckligt och självklart tar vi till oss detta. Det har naturligtvis aldrig varit vår intention att skuldbelägga någon eller insinuera att de som insjuknat i cancer kunde ‘valt bort’ sin sjukdom. Det kan man inte.”

      LÄS MER: Svar på tal: “Jag ‘kämpar’ visst mot cancern, Stefan Einhorn”

“Borde valt ett annat sätt”

Nu väljer organisationen att omedelbart avbryta kampanjen och ber även om ursäkt till de som tagit illa vid sig.

“Sett i backspegeln borde vi ha valt ett annat sätt att kommunicera på”, står det i pressmeddelandet.

      LÄS MER: Vi “förlorar” inte kampen mot cancern

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

ANNONS