Elisabeth Hjukström blev lurad på 150 000 kronor av en bedragare som utgav sig för att jobba inom vården. Men hon är långt ifrån ensam och nu ökar oron för liknande fall. Det rapporterar Göteborgs-Posten.
Mest läst i kategorin
Elisabeth Hjukström besökte sin lokala vårdcentral i Sorsele efter att ha upptäckt en knöl i bröstet. Där blev hon remitterad till mammografin i Umeå, som skulle skicka en kallelse med posten.
Några dagar efter besöket fick Hjukström ett telefonsamtal från en man som berättade att de hade mottagit remissen och att han ville hjälpa henne att boka en tid. Hon skulle även betala 150 kronor för undersökningen.
– Han sa att de hade något datakrångel och att det var därför han ringde. Och på den vägen ledde han in mig i det här helvetet. Han manipulerade mig ta mig fan fullständigt, säger Elisabeth Hjukström till GP.
Läs mer: Pensionär lurad på 350 000 – trodde det var Swedbank
Mannen guidade henne genom betalningsprocessen och plötsligt hade hon fört över 150 000 kronor. Hon minns inte exakt hur det gick till, men mannen lovade att föra tillbaka pengarna och förklarade att det skulle ta minst en bankdag.
– Och jag gick ju på det också. För när det händer såna saker vill man inte tro att det var sant. Och han skulle ju fixa det också. Han ringde upp och var så ledsen. Han har till och med gråtit för mig. Och då minns jag att jag sa ”Nu är det som det är, men det är inget att gråta över”. Och så önskade jag honom en trevlig helg.
Efter ett par dagar gick det upp för Elisabeth Hjukström att hon blivit lurad.
Fler patienter drabbade av bedragare
Redan i november 2022 gick region Västerbotten ut med en varning och informerade om att flera patienter blivit kontaktade av någon som kände till både deras hälsotillstånd och kontakter med sjukvården.
Men även om det fanns tydliga signaler om att bedragare hade tillgång till den här informationen så ledde internutredningen ingen vart. Det fanns inga tecken på att regionen skulle ha blivit hackade och ingen obehörig hade varit inne i systemen.
Kan det finnas en läcka bland personalen?
– Det är ju det som är så hemskt, att behöva konstatera att man inte kan vara helt säker. Det finns alla möjliga varianter på hur bedragare infiltrerar. De kan ha en hållhake på en personal, eller att en sårbarhet utnyttjas på något sätt. Som arbetsgivare är det ju jättesvårt att ha den insynen för varje enskild person, säger Sofie Jacobsson, beredskapsöverläkare på region Västerbotten, till tidningen.
Till skillnad från regionen så polisanmälde Elisabeth Hjukström bedrägeriet, som ett år senare fortfarande utreds. De 150 000 kronorna hon blev av med är fortfarande försvunna.
Senaste nytt
Konkreta tips för att inte bli lurad
Bedragarna blir allt mer skickliga och det kan vara svårt att genomskåda dem. Sveriges banker har startat ett initiativ med en gemensam kampanj som heter “Svårlurad!”. Med konkreta tips och råd vill de hjälpa folk att inte bli lurade.
Man bör aldrig logga in med säkerhetsdosa eller e-legitimation, som till exempel bank-ID, på någon annans uppmaning. Lägg på luren om samtalet känns konstigt och följ aldrig uppmaningar i oväntade sms. Det är några av tipsen som finns att läsa på kampanjens hemsida.
– Det allra viktigaste budskapet i kampanjen är du ska vara vaksam om du får ett oväntat telefonsamtal eller ett sms. Använd inte ditt bank-ID eller din säkerhetsdosa på någon annans uppmaning. Kontakta omgående din bank om du har eller misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri, säger Bankföreningens vd Hans Lindberg i ett pressmeddelande.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.