News55

20 sluga trick gör det orimligt svårt att avsluta abonnemang

Abonnemang
Abonnemang är onödigt svåra att säga upp, och företagen använder så kallade dark patterns för att förvirra dig. Bilden är ett montage. Foto: Canva.
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 18 dec. 2024Publicerad: 18 dec. 2024

En granskning av 20 populära företag visar att allihop använder sig av sluga knep som gör det orimligt svårt att säga upp abonnemang för vanliga konsumenter, visar en granskning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om du tagit en prenumeration på en tidning, en strömningssajt eller kanske en ljudboksapp, så kan det vara långt ifrån enkelt att säga upp prenumerationen.

I en granskning av 20 populära bolag visar det att samtliga gör det medvetet svårt för konsumenten att avsluta sin tjänst.

MISSA INTE: Skatt och pension: Då får du 950 kronor mer – i månaden

Kräver lagändring kring abonnemang

“Vi har granskat de 20 största tjänsterna och alla försvårar medvetet uppsägningar. Det visar att skärpt lagstiftning behövs”, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges konsumenter.

Undersökningen har gjorts av Sveriges Konsumenter.

ANNONS

Sluga knepet: Dark Patterns

Alla använder sig av vilseledande designknep, så kallade dark patterns, för att förhindra att konsumenter säger upp sina prenumerationer.

ANNONS

Man måste gå igenom onödigt många steg, ställs inför känslomässigt skuldbeläggande språk och det sätts upp hinder. Om man alls hittar uppsägningsfunktionen.

Sverige är värst i EU

I övriga EU är det lättare att avsluta funktionen. I Sverige har 52 procent av svenska konsumenter upplevt problem med att säga upp abonnemang. I EU-länderna är snittet mellan 33 och 43 procent.

“Jag tror att vi blivit så vana vid den här typen av designknep att vi inte längre reagerar så starkt som vi borde. Standarden är oerhört låg. Det behöver inte vara så här krångligt och då ska det inte vara det heller”, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter.

Hundratals kronor i månaden för abonnemang

Svenskarna lägger i snitt över 400 kronor i månaden på strömningstjänster, dagstidningar och ljudböcker av olika slag.

“Många vänder fortfarande på varenda krona för att få vardagen att gå ihop och ett vanligt tips för att spara pengar är att se över sina prenumerationer. Vi kan visa att många av medietjänsterna medvetet försvårar just det”, säger Sinan Akdag.

Lättare säga upp abonnemang överallt utom i Sverige

ANNONS

Det ska enligt svensk lag vara lika lätt att säga upp ett avtal som att ingå i ett. Men så är det inte nu.

Nu kräver konsumentorganisationen att Sverige följer efter Frankrike och Tyskland, som infört lagkrav på enkla uppsägningar.

“Det här handlar om branscher där varje förlorad kund riskerar att hoppa över till en konkurrent. Därför behöver vi tydligare regler som alla tvingas följa”, säger Sinan Akdag. 


Vilka bolag var med i granskningen?

Medietjänsterna som ingår i granskningen:
Tidningar: DN.se, Aftonbladet, Expressen, SvD, Dagens industri, GP, Dagens ETC, Sydsvenskan

Videoströmningstjänster: Netflix, MAX, TV4 Play, Viaplay, Disney+, Amazon Prime, Skyshowtime, Apple TV+

Ljudbokstjänster: Bookbeat, Nextory, Storytel, Bokusplay

Läs mer om ekonomi:

ANNONS

Skatt och pension: Då får du 950 kronor mer – i månaden

Ska man verkligen skratta åt de som använder kontanter, kort och pinkod?

Myndighetens allvarliga varning: “Sluta helt med SMS”

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]