En granskning av 20 populära företag visar att allihop använder sig av sluga knep som gör det orimligt svårt att säga upp abonnemang för vanliga konsumenter, visar en granskning.
Mest läst i kategorin
Om du tagit en prenumeration på en tidning, en strömningssajt eller kanske en ljudboksapp, så kan det vara långt ifrån enkelt att säga upp prenumerationen.
I en granskning av 20 populära bolag visar det att samtliga gör det medvetet svårt för konsumenten att avsluta sin tjänst.
MISSA INTE: Skatt och pension: Då får du 950 kronor mer – i månaden
Kräver lagändring kring abonnemang
“Vi har granskat de 20 största tjänsterna och alla försvårar medvetet uppsägningar. Det visar att skärpt lagstiftning behövs”, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges konsumenter.
Undersökningen har gjorts av Sveriges Konsumenter.
Senaste nytt
Sluga knepet: Dark Patterns
Alla använder sig av vilseledande designknep, så kallade dark patterns, för att förhindra att konsumenter säger upp sina prenumerationer.
Man måste gå igenom onödigt många steg, ställs inför känslomässigt skuldbeläggande språk och det sätts upp hinder. Om man alls hittar uppsägningsfunktionen.
Sverige är värst i EU
I övriga EU är det lättare att avsluta funktionen. I Sverige har 52 procent av svenska konsumenter upplevt problem med att säga upp abonnemang. I EU-länderna är snittet mellan 33 och 43 procent.
“Jag tror att vi blivit så vana vid den här typen av designknep att vi inte längre reagerar så starkt som vi borde. Standarden är oerhört låg. Det behöver inte vara så här krångligt och då ska det inte vara det heller”, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter.
Hundratals kronor i månaden för abonnemang
Svenskarna lägger i snitt över 400 kronor i månaden på strömningstjänster, dagstidningar och ljudböcker av olika slag.
“Många vänder fortfarande på varenda krona för att få vardagen att gå ihop och ett vanligt tips för att spara pengar är att se över sina prenumerationer. Vi kan visa att många av medietjänsterna medvetet försvårar just det”, säger Sinan Akdag.
Lättare säga upp abonnemang överallt utom i Sverige
Det ska enligt svensk lag vara lika lätt att säga upp ett avtal som att ingå i ett. Men så är det inte nu.
Nu kräver konsumentorganisationen att Sverige följer efter Frankrike och Tyskland, som infört lagkrav på enkla uppsägningar.
“Det här handlar om branscher där varje förlorad kund riskerar att hoppa över till en konkurrent. Därför behöver vi tydligare regler som alla tvingas följa”, säger Sinan Akdag.
Vilka bolag var med i granskningen?
Medietjänsterna som ingår i granskningen:
Tidningar: DN.se, Aftonbladet, Expressen, SvD, Dagens industri, GP, Dagens ETC, Sydsvenskan
Videoströmningstjänster: Netflix, MAX, TV4 Play, Viaplay, Disney+, Amazon Prime, Skyshowtime, Apple TV+
Ljudbokstjänster: Bookbeat, Nextory, Storytel, Bokusplay
Läs mer om ekonomi:
Skatt och pension: Då får du 950 kronor mer – i månaden
Ska man verkligen skratta åt de som använder kontanter, kort och pinkod?
Myndighetens allvarliga varning: “Sluta helt med SMS”
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.