Flera privatpersoner har inkommit med anmälningar till Datainspektionen efter att de har fått sina identiteter kapade och fått okända personers fakturor från inköp via företaget Klarna. Nu ställer Datainspektionen företaget till svars.
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
De många klagomål som har inkommit till Datainspektionen gällande företaget Klarna handlar om att privatpersoner har fått sina mejladresser och identiteter kapade. Något som har lett till att okända personerna fakturor från inköp via betalningslösningsföretaget Klarna har skickats till fel adress.
Personuppgifterna är synliga för vem som helst
En av de som har anmält företaget påstår att företaget kopplar personuppgifter till mejladresser så att uppgifterna blir synliga för vem som helst som fyller i rätt adress vid en betalning via Klarna. I en mejlkorrespondens mellan anmälaren och företagets kundservice försöker anmälaren få företaget att spärra hans personuppgifter – utan att få något riktigt gehör.
Datainspektionen har med anledning av klagomålen beslutat att inleda en tillsyn mot Klarna och kräver att företaget lämnar ett skriftligt yttrande i ärendet. Bland annat ska Klarna svara på hur deras rutiner för att undvika förväxling av personuppgifter och konton samt hur de hanterar ärenden om rättelse av personuppgifter.
Klarna ska inkomma med yttrandet senast 26 april 2017.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS