News55

Kvinna utsliten vid 36 – körde truck anpassad för män

En kvinna i en lastbil och en kvinna med ryggont. Hon körde en truck med en kupé anpassad för män och blev därför utsliten redan vid 36
Hon körde en truck med en kupé anpassad för män och blev därför utsliten redan vid 36. (Foto: Canva)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 13 feb. 2025Publicerad: 13 feb. 2025

Hon körde truck i Bolidens Aitikgruva och älskade det, men det gjorde att hennes kropp var utsliten redan när hon var 36.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ann-Sofie Aspebo är i dag 44 år och kommer troligen aldrig mer kunna jobba. Det är nu snart tio år sedan hon slutade köra truck på grund av molande huvudvärk och domningar i benen, det skriver Dagens Arbete.

Arbetsskada

Huvudvärken släppte inte så hon sökte vård och fick veta att problemet satt i ryggen, på grund av långvariga vibrationer och stötar från trycken hon körde på jobbet hade diskarna i hennes rygg förskjutits.

Hon berättar att Bolidens Aitikgruva är en dagbrottsgruva varför vägarna där kan vara väldigt gropiga och att truckarna är stora.

I dag är det inte huvudvärken som är värst, utan andra smärtor. Hon har nervsmärtor i länd- och bröstryggen på grund av permanenta skador,

Hon beskriver att nervsmärtorna är som att ha tandvärk i kroppen och den ständiga smärtan gör henne hjärntrött och minsta lilla syssla blir en utmaning.

“Hjärntröttheten gör mig virrig. Tidigare kom jag ihåg födelsedagar och skrev inte upp tider. Minnet är inte detsamma, och känseln i hela min högra sida är nedsatt. Ibland tar jag i en het ugnsplåt utan att tänka på det. Det tar en stund innan jag reagerar. Och jag måste kolla mig för när jag går, den högra foten känner inte underlaget helt”, säger hon till Dagens Arbete.

ANNONS

Livränta

ANNONS

På grund av de vibrationsskador hon fick av att köra truck har Ann-Sofie Aspebo nu blivit beviljad livränta av Försäkringskassan fram till pensionen.

Hon fick dock först avslag från både Försäkringskassan och förvaltningsrätten, men hon och juristen Tom Aspengren, på LO-TCO rättskydd, överklagade till kammarrätten.

Kammarrättens dom, som kom för snart två år sedan, gav henne rätt till livränta. Hon kommer totalt får ut 12,5 miljoner kronor till och med pension.

En kvinnofråga

Tom Aspengren menar att Ann-Sofie Aspebos ärende är en kvinnofråga och att domslutet kan hjälpa andra kvinnor som har vibrationsrelaterade arbetsskador.

“I ett samtal med företagsläkaren fick jag veta att det är kvinnor som för det mesta kör truckarna i dag och att skälet till det är att truckarna håller bättre”, säger han till Dagens Arbete.

Men, konsekvensen av det har blivit att fler kvinnor som kör truck på arbetsplatsen har utvecklat liknande problem, Tom Aspengren säger att det beror på att truckarna ergonomiskt är anpassade för stora amerikanska män och inte för kvinnor.

Många kvinnor kör truck

ANNONS

Ann-Sofie Aspebo jobbade i en mansdominerad bransch där maskiner som är utvecklade för män används.

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör på Boliden säger att det är många kvinnor på bolaget som kör truck och att Boliden jobbar hårt för att anpassa truckarnas kupéer efter kvinnor.

Han säger att gruvvärlden fortfarande är mansdominerad och att maskiner utvecklas efter de normerna samt att de märker av att det finns en ökad frekvens av arbetsmiljörelaterade skador för kvinnor.

Skadades på jobbet – straffas med lägre pension

Han jobbade som elektriker men råkade ut för en allvarlig arbetsolycka, nu får han lägre pension än sina gamla arbetskamrater, trots att han fortsatte jobba efter sina sjukskrivningar.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar nu allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar nu allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS