News55

Bank spärrade 100-åring

Artikelbild
Frida Mrad
Frida Mrad
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 13 mars 2018

Så fort kvinnan hade fyllt 100 år spärrades hon från Klarna Bank. Skälet var hennes höga ålder, nu ska Diskrimineringsombudsmannen, DO, utreda fallet.

ANNONS
ANNONS

När kvinnan fyllde 100 år kunde Klarnas system inte avgöra om hon var född på 1900- eller 2000-talet, därför spärrades kvinnan. Hennes fakturabetalningar hos Klarna slutade då att fungera, skriver Nyhetsbyrån Siren.

– Det har förekommit fall där vi på grund av tekniska utmaningar inte har kunnat acceptera kunder över 100 år, vilket naturligtvis är mycket olyckligt, säger Johanna Nyman på Klarna Bank till Siren.

LÄS MER: Banken: ”Du kan ju dö”

Närstående till kvinnan försökte få svar från banken och efter att ha varit i kontakt med banken vid flera tillfällen så svarade banken att det berodde på att kvinnan fyllt 100 år.

– I de fall som problem uppstått beror det på att vi med säkerhet inte kunnat veta om en person är född till exempel 1903 och inte 2003. Detta har inneburit att kunder över 100 år kan ha blivit nekade att handla via Klarna, säger Johanna Nyman till Nyhetsbyrån Siren.

LÄS MER: Statens egen bank fälld för åldersdiskriminering

De anhöriga valde att anmäla banken till DO som nu inlett en utredning om banken agerande. Men på Klarna ska man nu ha löst det tekniska problemet som fick kvinnan spärrad från banken.

– Den tekniska utmaningen är löst och redan implementerad, säger Johanna Nyman till Nyhetsbyrån Siren.

ANNONS

 

LÄS ÄVEN:



 

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS