News55

Därför köper vi läppstift i dyrtider

Artikelbild
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 25 apr. 2023

Inflationen är fortsatt hög och svenska hushåll är hårt pressade. Enligt Swedbanks nya konjunkturrapport väntar två tuffa år och Riksbanken kommer troligtvis att fortsätta höja styrräntan. Men trots det fortsätter vi att unna oss.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När vi inte längre kan köpa dyra prylar fungerar billigare vardagslyx som en tröst i vardagen, skriver SVT Nyheter. Folk vill fortfarande kunna sätta guldkant på vardagen, även om det inte finns utrymme för dyra märkeskläder eller en ny bil. Då köper man kanske hellre ett läppstift, som är ett mer plånboksvänligt alternativ.

Teorin om att kosmetikaförsäljning ökar under dåliga ekonomiska tider uppstod under lågkonjunkturen i USA 2001, då försäljningen av läppstift plötsligt ökade. Det gav upphov till läppstiftsindexet, eller The Lipstick Index.

– Vi drar ofta in på stora inköp som möbler, inredning, resor eller en ny bil, när tiderna är tuffa, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Trots kristider slutar vi alltså inte att konsumera helt, men vi ändrar dock våra konsumtionsmönster och vanor, enligt Holmberg.

– Vi fortsätter att köpa det som är riktigt viktigt för oss, men inte lika ofta. Det kan handla om mat, man kanske fortsätter att äta kött trots att det är dyrt, men i mindre portioner. Vi unnar oss våra hobbies och aktiviteter, till exempel träning, men vi kanske byter till ett billigare gymkort, säger hon till SVT.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS