News55

Ge oss klara besked, Strandhäll!

Artikelbild
Det kommer att bli dyrare att ladda bilen då en laddjätte höjer priset kraftigt. Foto: Arkiv
Håkan Matson
Håkan Matson
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 14 feb. 2022

Funderar du på att köpa eller privatleasa en ny elbil? Då går du en spännande tid till mötes. Det kan nämligen sluta lite hur som helst.

ANNONS
ANNONS

Vänta dig tuffa priskrig, olidligt lång väntan och osäkerheter kring statens utlovade klimatbonus på 70 000 kronor.

Det är, kanske en smula överraskande, Volvo Cars som vill mucka gräl med konkurrenterna och få i gång ett priskrig på elbilar.

För några veckor sedan gick tog Volvo till det annorlunda greppet att höja priset på den billigaste versionen av XC40 Recharge (från 489 000 kr till 519 900 kr) – men samtidigt sänka leasingkostnaden från 5 690 kronor per månad till 4 990 kronor.

Återförsäljaren Bilia har gått ännu längre: du kan få en XC40 Recharge för 3 995 kronor i månaden.

Nu ingår inte allt i kostnaden. Visserligen har bilen så kallade året-runt-däck, men vill du ha riktiga vinterdäck tillkommer 750 kronor, dessutom tillkommer försäkring med 400-500 kronor i månaden och vill du köra mer än 1 000 mil blir det ytterligare 275 kronor dyrare.

Men ändå.

Det betyder Volvos bil hamnar i samma prisklass som den kinesiska lågbudgetmodellen MG Marvel R, som kan leasas för 3 950 kronor i månaden.

Orsaken till Volvos attack är inte svår att begripa: trots allt tal om att vara ledande i elbilsutvecklingen säljer Volvo oerhört få elbilar. Globalt nåddes inte ens 4 procent av försäljningen i fjol.

ANNONS

Nu måste andelen upp, men Volvos bekymmer är att man måste förlita sig på den nu snart fem år gamla modellen XC40 och dess halvsyster C40, som i grunden är samma bil.

I januari hamnade den senare för övrigt på 72:e plats i försäljningen i Sverige, med 67 sålda bilar. Det var en tiondel av Volkswagen ID4.

Men för Volvo, som samtidigt vill göra anspråk på att vara ett premiummärke, blir balansgången svår. Att sänka priserna till kinesisk budgetnivå innebär samtidigt att man sänker värdet på varumärket.

Frågan är också hur konkurrenterna reagerar på Volvos utspel.

Hålla i priserna – eller ge efter för marknadsledaren?

Jag tippar på det första. XC40 och C40 är helt enkelt för svaga modeller för att slåss med de allra bästa.

Här kommer dock nästa komplikation: leveranstiderna.

Vill du ha en Audi Q4 e-tron får du vänta ett år, för vissa versioner gäller detta också de koreanska tvillingarna Hyundai Ioniq 5/Kia EV6. En Volkswagen ID4 kommer, om den beställs idag, i september – medan Volvo lovar att leverera XC40 i augusti. Mercedes säger sig dock kunna leverera en EQB redan i maj.

ANNONS

Men med tanke på den rådande halvledarbristen ska nog alla löften om leveranstider tas med en nypa salt.

Vi tar ytterligare en komplikation: kommer priserna att kunna hållas?

Vi har dels hot om stigande räntor, som – om man läser det finstilta i leasingkontrakten – kan öka månadskostnaden.

Vi har också det faktum att priser och leasingkostnad baseras på statens klimatbonuspremie på 70 000 kronor, som gäller för bilar med lokalt nollutsläpp.

Problemet är bara att pengarna redan är slut.

Detta har skett i stort sett varje år, men just i år är saken faktiskt mer komplicerad än tidigare.

Utbetalningen av bonusen ska ske 6,5 månader efter att bilen registrerats och enligt Trafikverket kommer kassan att vara tom i juni.

Om du beställer en bil i dag kan du alltså inte vara säker på att få några pengar.

ANNONS

Men en politiker måste väl stå vid sitt ord? Har man köpt en bil efter de regler som gäller måste väl reglerna följas?

Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll säger också att regeringen ska

tillföra mer pengar.

”Det är upp till oss som regering att se till att vi kan täcka upp för det löften vi

har gett. Vi lägger ju till mer pengar inom ett antal olika områden, och är det så att det gäller även bonus-malus så får regeringen komma tillbaka till de utökade

behoven”, säger hon.

Visst, det kan hon alltid säga.

Problemet är att regeringen styr på en budget från M, KD och SD – och åtminstone M är emot hela systemet med bonus-malus. Strandhäll kan därmed få svårt att öka anslaget under våren.

ANNONS

Dock vore det intressant om högeralliansen några veckor före valet skulle blåsa tusentals köpare av elbilar på 70 000 kronor.

Vi tar saken ett steg till.

Häromdagen meddelade just Annika Strandhäll att man vill skärpa kraven för de så kallade malusbilarna, alltså bilar med höga utsläpp. Gränsen för när skatten börjar tas ut sänks från 90 till 75 gram – och gränsen för den förhöjda malusskatten sänks från 130 till 125 gram.

Förändringen ska ske den 1 juni.

Lek nu med tanken att regeringen, som tycker att det börjar bli för dyrt att pytsa ut 70 000 kronor till den som köper en elbil och i efterhand ständigt tvingas fylla på med mer pengar, samtidigt ändrar klimatbonusen – kanske till och med slopar den helt.

Då skulle alla elbilsköpare som i dag beställer en bil, men som tvingas vänta på leverans till hösten bli utan klimatbonus.

Bilen skulle i ett slag bli 70 000 kronor dyrare.

När Annika Strandhäll, som glatt lovade mer pengar i vår fast hon inte kan, just fick frågan om framtida pengar till elbilar svarade hon i Rapport:

ANNONS

”Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa

pengar framåt”.

Det låter inte särskilt betryggande.

Annika Strandhäll – och för den delen den högerallians som styr budgeten – måste nu reda ut och berätta vad som gäller för den som i dag vill köpa eller leasa en elbil.

Vi måste kunna lita på att redan utlovade stöd fylls på i kassan och att planer på slopade stöd meddelas åtminstone ett år i förväg.

I mina ögon är det en renlighetsfråga.

Privatleasing av elbilar – några exempel

MG Marvel R 4 771 kr/mån

ANNONS

Volvo XC40 Recharge 5 245 kr/mån

VW ID4 5 593 kr/mån

Audi Q4 e-tron 6 251 kr/mån

Mercedes EQB 6 294 kr/mån

Vi har valt att ta med service, försäkring, vinterdäck och en körsträcka på upp till 1 500 mil, varför uppgifterna kan skilja sig från de lockpriser som finns på nätet.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS