News55

Hemtjänstföretag kastas ut i Stockholm

Artikelbild
Frida Mrad
Frida Mrad
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 23 nov. 2017

Ett stort antal hemtjänstföretag klarar inte de nya högre kraven från Stockholms stad. När årets upphandling nu slutförts är nästan var fjärde företag borta.

ANNONS
ANNONS

I början av året sade Stockholm upp samtliga 127 privata hemtjänstutförare för att istället inleda en ny upphandling med tuffare regler att följa, bland annat finns nu ett krav på kollektivavtal. Resultatet är att ett stort antal av de tidigare utförarna inte längre finns med på listan över godkända leverantörer.

– Vi godkände bara 98 av de 127, när vi granskade de enligt våra nya regler, säger Anita Cronholm, strateg på Äldreförvaltningen Stockholm stad till E55.

Totalt är det alltså 29 företag, nästan var fjärde, som inte längre platsar.

Stockholm stad har vid flera tillfällen fått indikationer på missförhållanden hos olika hemtjänstutförare. Men de egna utredningarna har inte lett någonstans i de enskilda fallen. Beslutet att höja kraven och genomföra en ny upphandling var därför ett sätt att rensa bort de oseriösa aktörer som man vet förekommer.

– Det är väldigt svårt att hitta bevis som är tillräckliga för att säga upp avtal, men när vi misstänker att något som är fel undersöker vi det självklart, berättar Anita Cronholm.

Den 30 oktober skickade Stockholm ut beslutet till alla företag som var med i upphandlingen. De som inte godkändes kan få en motivering till beslutet om de hör av sig till kommunen.

– Ingen har hört av sig och frågat varför de inte godkändes. Det är nog fullt medvetna om varför de inte godkändes, säger Anita Cronholm.

Det finns en rad regler att följa för att få förnyat uppdrag av kommunen. Enligt Anita Cronholm har problemen tidigare oftast handlat om att man inte följt lagar kring arbetstid eller att personal haft rätt utbildning. Och nu höjdes alltså kraven än mer då man ställde krav på kollektivavtal.

ANNONS

– Vi har tidigare upptäckt att man inte betalat ut ersättning för obekväm arbetstid, att man inte följt lagar om hur långa pass man får arbeta. Och att personal inte haft rätt utbildning för det arbete de utfört, berättar Anita Cronholm.

E55 har i flera artiklar berättat om företaget Aktiv hemtjänst som haft avtal med Stockholm stad, Sundbyberg och Järfälla. Bolaget misstänks för systematisk överfakturering och för att ha anlitat personer utan arbetstillstånd. Järfälla kommun har lämnat in en polisanmälan.

Stockholm stad har inte vidtagit några liknande åtgärder mot Aktiv hemtjänst men företaget finns inte längre med på listan över godkända leverantörer. Bolaget valde att inte ställa upp i den nya upphandlingsrundan med de högre kraven.

       LÄS MER: Misstänkt mångmiljonfusk i äldreomsorgen

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS