Med kinesiska Geely som storägare i både Volvo och tyska Daimler uppstår konkurrensproblem. - Geely kan inte bedriva aktivt ägande i både Daimler och Volvo samtidigt och sitta i styrelsen, säger analytikern Hampus Engellau.
Geelys ägare Li Shufu meddelade i helgen att han har köpt tio procent av aktierna i Mercedestillverkaren Daimler. Som nylig storägare i konkurrenten AB Volvo uppstår en tydlig intressekonflikt. Att sitta i båda styrelserna och ta strategiska långsiktiga beslut kommer inte att tillåtas hur som helst.
– Det här gör Geely till en passiv utomstående investerare, som inte kan verka för synergier och samarbeten, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.
Styrelsekonflikt
-Sedan återstår att se hur EU:s konkurrensmyndigheter kommer att se på det här, fortsätter han.
Som en direkt effekt av Geelys jätteköp av Daimleraktier kliver Håkan Samuelsson av AB Volvos styrelse, meddelar lastbilstillverkaren i ett pressmeddelande. Samuelsson är vd i Geelyägda Volvo Cars, en direkt konkurrent till Mercedes.
Li Shufu ska enligt en källa till nyhetsbyrån Reuters träffa företrädare för Daimler i Stuttgart under måndagen, och hoppas möta regeringsföreträdare i Berlin.
Politiskt känsligt
Kinesiska ägarinhopp i stora västföretag är en känslig politisk fråga, enligt bedömare – att kinesiska staten, via Geely i det här fallet, tillåts köpa in sig i några av världens största lastbilsjättar.
Under ett besök i Sverige i dagarna träffade Li Shufu bland annat näringsminister Mikael Damberg (S).
– Han bekräftade köpet i Daimler men sade också då att det inte minskade deras engagemang i Sverige, sade Mikael Damberg till TT i lördags.
TT