News55

Intressekonflikt när Volvoägare köper Daimler

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 26 feb. 2018

Med kinesiska Geely som storägare i både Volvo och tyska Daimler uppstår konkurrensproblem. - Geely kan inte bedriva aktivt ägande i både Daimler och Volvo samtidigt och sitta i styrelsen, säger analytikern Hampus Engellau.

ANNONS
ANNONS
 

Geelys ägare Li Shufu meddelade i helgen att han har köpt tio procent av aktierna i Mercedestillverkaren Daimler. Som nylig storägare i konkurrenten AB Volvo uppstår en tydlig intressekonflikt. Att sitta i båda styrelserna och ta strategiska långsiktiga beslut kommer inte att tillåtas hur som helst.

– Det här gör Geely till en passiv utomstående investerare, som inte kan verka för synergier och samarbeten, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

Styrelsekonflikt

-Sedan återstår att se hur EU:s konkurrensmyndigheter kommer att se på det här, fortsätter han.

Som en direkt effekt av Geelys jätteköp av Daimleraktier kliver Håkan Samuelsson av AB Volvos styrelse, meddelar lastbilstillverkaren i ett pressmeddelande. Samuelsson är vd i Geelyägda Volvo Cars, en direkt konkurrent till Mercedes.

Li Shufu ska enligt en källa till nyhetsbyrån Reuters träffa företrädare för Daimler i Stuttgart under måndagen, och hoppas möta regeringsföreträdare i Berlin.

Politiskt känsligt

Kinesiska ägarinhopp i stora västföretag är en känslig politisk fråga, enligt bedömare – att kinesiska staten, via Geely i det här fallet, tillåts köpa in sig i några av världens största lastbilsjättar.

Under ett besök i Sverige i dagarna träffade Li Shufu bland annat näringsminister Mikael Damberg (S).

– Han bekräftade köpet i Daimler men sade också då att det inte minskade deras engagemang i Sverige, sade Mikael Damberg till TT i lördags.

TT

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS