Kaffe, blöjor, wokgrönsaker och kex – listan på matvaror som blivit mindre medan priserna står kvar är lång. Fenomenet kallas för krympflation, och med stigande matpriser väntas det bara bli vanligare.
![krympflation](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fnews55.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fmagnifyman.png&w=1200&q=75)
![Frank Kummel](/_next/image/?url=%2Fimages%2Fauthor.png&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Enligt Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter, är krympflationen en strategi där livsmedelsproducenter minskar mängden i förpackningarna istället för att höja priserna direkt.
“Förhoppningen är att vi konsumenter inte ska märka att det blivit dyrare”, säger hon till DN.
Sedan 2020, då ordet krympflation blev en del av svenska nyordslistan, har fenomenet fått allt större uppmärksamhet. Under de senaste tre åren har matpriserna ökat med i genomsnitt 25 procent, enligt Matpriskollen.
Nu menar både Matpriskollen och Sveriges konsumenter att krympflationen sannolikt kommer att öka i takt med fortsatta prishöjningar, enligt DN.
MISSA INTE: Expert ryter till: Alla kan inte jobba efter 65
Krympflationen växer med inflationen
Ett aktuellt exempel är Libero, vars blöjpaket minskade med upp till 17 blöjor i höstas utan att priset sänktes proportionerligt. Många småbarnsföräldrar reagerade starkt på förändringen.
Essity, som äger Libero, hävdade dock att förändringen berodde på produktförbättringar och miljöskäl.
Även Arla har fått kritik. Under förra året minskade de storleken på sina Bregottpaket med 50 gram. Max Wallenberg, presschef på Arla, menar att de förändrade förpackningarna berodde på hushållens förändrade behov och stigande matpriser.
“För att folk skulle ha råd att köpa produkten valde vi att minska innehållet istället för att höja priset”, säger Max Wallenberg.
Senaste nytt
Dyrare kilopris – men billigare i stunden
Att minska innehållet i förpackningarna istället för att höja priset är enligt företagen en strategi för att inte avskräcka konsumenter från att handla.
“Det finns en psykologisk smärtgräns för vad människor vill betala”, förklarar Wallenberg.
Men trots detta blir kilopriset högre, något som konsumenter ofta inte märker vid själva köptillfället.
Lithells grillkorvspaket är ytterligare ett exempel där innehållet minskats och korvarna blivit smalare efter att tillverkaren bytt från EU-kött till dyrare svenskt kött. Malin Westling, kommunikationschef på Atria, som äger varumärket, upprepar samma resonemang som Arla:
“Ja, kilopriset blir högre, men utlägget i stunden blir lägre”, säger Malin Westling, till DN.
MISSA INTE: Experten varnar: Farliga blandningar av kosttillskott och läkemedel
Konsumenternas svåra kamp mot krympflationen
Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, framhåller att jämförpriser är bra för att jämföra varor i butiken, men att de inte hjälper konsumenter att se hur priserna förändrats över tid.
“Jämförpriset hjälper mig att jämföra olika varor, men det visar inte om produkten blivit dyrare sedan igår”, säger han.
Med krympflationen som ett ständigt växande fenomen är det tydligt att konsumenter står inför en svår utmaning.
Samtidigt uppmanar Sveriges konsumenter till ökad medvetenhet och att hålla koll på mängd och pris för att inte bli lurade av förpackningarnas dolda förändringar.
Läs mer om ekonomi:
Penningtvätt hotar finansmarknaden – företagen måste agera
Experten om Volvo Cars: Från folkaktie till “fallande kniv”
Expert ryter till: Alla kan inte jobba efter 65
![Frank Kummel](/_next/image/?url=%2Fimages%2Fauthor.png&w=1200&q=75)
Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.
![Frank Kummel](/_next/image/?url=%2Fimages%2Fauthor.png&w=1200&q=75)
Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.