News55

Mystiska biverkningar av vanlig medicin - felet inte hittat

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 17 apr. 2018

Under mars och april har hundratals reklamationer och rapporter om biverkningar kommit på sköldkörtelläkemedlet Levaxin. Men inget fel har hittats, skriver DN.

ANNONS
ANNONS

Runt 440 000 patienter använder läkemedlet Levaxin, som ges mot problem med sköldkörteln. Men den senaste tiden har patienterna fått problem med sin medicin.

Under de senaste månaderna har tillverkaren av Levaxin, Takeda Pharma, rapporterat produktionsstörningar och det har tidvis rått brist på läkemedlet i Sverige. Bristen löstes, men nu har nya problem visat sig, skriver DN.

200 reklamationer sedan  mars

Under den senaste tiden har reklamationerna på Levaxin dråsat in till apoteken. Läkemedelsföretaget som tillverkar medicinen levererar till både Sverige och Norge, men det är bara i Sverige som reklamationerna har ökat så drastiskt, enligt DN.

– Vi får en kopia på alla reklamationer som skickas från apoteken till läkemedelsföretagen. Och när det gäller Levaxin har vi sett över 200 reklamationer sedan mars. Det är väldigt många på en kort tid, säger Ann-Kristin Arvidsson, utredare på Läkemedelsverket till DN.

Oförklarligt, enligt Läkemedelsverket

Läkemedelsverket har analyserat läkemedlet, men inte kunnat hitta något fel på det, berättar hon. Medicinen håller sig inom riktvärdena som den godkänts för.

– Vetenskapligt kan vi inte förklara det här, säger Ann-Kristin Arvidsson till DN.

ANNONS

E55 har talat med Henry Werner, kommunikationschef på Takeda Pharma, som tillverkar medicinen.

– Det är sant att vi fått reklamationer, men de har alla utretts enligt våra rutiner, säger han till E55.

Inget fel har hittats. Läkemedelsverket har också undersökt sex olika tillverkningsomgångar av medicinen utan att hitta något fel, påpekar han.

Enligt Henry Werner har företaget ingen aning om vari problemet består. Inget ovanligt har hittats – det är rätt substans, rätt mängd av den och den uppför sig som den ska när det gäller hur den löses upp, förklarar han.

Takeda Pharma har gjort precis som de ska göra när de får reklamationer på en medicin, förklarar han. Han vill inte kännas vid att reklamationerna skulle ha något med den brist på medicinen som rått eller den produktionsökning som skett för att komma till rätta med denna.

– Vi behandlar alla reklamationer enligt våra rutiner, säger Henry Werner.

Men rutinerna har inte lett företaget fram till orsaken i det här fallet. Takeda Pharma har inte någon lösning på problemen – reklamationerna framstår som ett mysterium.

Vad gör ni nu?
– Det är svårt att säga. Vi vidtar alla åtgärder vi kan. Vi kan bara behandla problemen i produktionsledet, det vill säga kontrollera substansen, om det är rätt mängd och att den löses upp rätt.

ANNONS

Henry Werner vill inte säga exakt vilka problem som patienter upplevt med medicinen, eller vilka reklamationer företaget fått.

– Vi kan inte dela med oss av detaljer om det, det är konfidentiellt.

Frågan är hur patienter som behöver läkemedlet ska agera?
– Vi som företag kan inte ge rekommendation om det. De patienter som upplever besvär ska ta kontakt med sin läkare, säger Henry Werner.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS