News55

Nu införs straffskatt på bilar med höga utsläpp

Artikelbild
Frida Mrad
Frida Mrad
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 02 maj 2018

Från och med 1 juli gäller nya skatter och subventioner på bilar, något som innebär glada nyheter för vissa bilägare men för många kan det bli dyrare. Så gör du för att få koll.

ANNONS
ANNONS

Genom åren har det kommit en hel del olika bud över vad som klassas som miljöbil. Nu kommer ännu ett, det så kallade bonus-malus. Och det påverkar såväl subventioner som årsskatten på bilar. Den god nyheten är att om din bil är registrerad innan det nya systemet börjar gälla, alltså 1 juli 2018, så kommer den inte att omfattas av den nya skatten. Men vill du köpa ny elbil gör du bäst i att vänta.

– Bonus-malus är ett system där man ger bonus till fordon med låga utsläpp. Men köper du en bil med höga koldioxidutsläpp så får du istället en straffskatt under tre år och får alltså under den tiden betala en högre fordonsskatt än den idag, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen till E55.

Inga fler supermiljöbilar

Den supermiljöbilspremie på maximalt 40 000 kronor som finns idag ersätts istället av en bonus. Den nya bonusen betalas ut till ägaren sex månader efter bilköpet och är som mest 60 000 kronor.  Men den fordonsskattebefrielse för supermiljöbilar som finns idag försvinner.

– Det är en gratifikation från staten för att man väljer ett mindre miljöskadligt alternativ. När det kommer till fordonsskatten så tittar inte det nya systemet med Bonus-Malus på någon definition av miljöbil utan ser endast till koldioxidutsläpp och drivmedel. Ju lägre utsläpp desto lägre skatt. Men generellt gäller att bensin- och dieselbilar kommer att ha en högre skatt under tre år än de har idag. Man premierar det miljövänligare och straffar det med höga utsläpp, säger Mikael Andersson.

Eftersom de nya reglerna endast gäller bilar registrerade efter 1 juli kan det vara bra att tänka efter nu. Ska man köpa en bil med väldigt lågt koldioxidutsläpp kan det vara värt att vänta med inköpet. Men kommer din nya bil istället straffbeskattas så gäller det att vara snabb.

– Till exempel kan en sportbil med ett riktigt högt utsläpp ha en skatt på runt 20 000 kronor om den registreras efter 1 juli, säger Mikael Andersson.

LÄS MER: “Så lurade staten dieselbilköparna”

ANNONS

Definitionen förändras

Under årens lopp har reglerna kring miljöbilar ändrats och det som för några år sedan sågs som ett bra miljöval är inte det idag. Dieselbilarna är en av dem som nu kommer att straffas med högre fordonsskatt.

– Det har aldrig funnits någon enhetlig, fastställd definition av miljöbil men olika bilar har premierats. Bilarna blir allt mer effektiva och det som en gång klassades som miljöbil kanske inte anses som miljövänlig idag. En dieselbil släpper ut mindre koldioxid än en bensinbil och sågs därför som ett bättre miljöval. Men dieselbilar släpper ut mer kväveoxid, något som orsakar många dödsfall. Dieselbilarna har lägre utsläpp av en gas men högre av en annan, förklarar Mikael Andersson.

Här är de nya Bonus-Malus reglerna:

Bonus:  Har du köpt och ställt på en klimatbonusbil mellan 1 juli 2018 och före den 1 januari 2021 kan du få bonus. Förutsättningarna är att bilen:

  • inte har varit påställd tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands
  • är en personbil klass I eller II, lätt lastbil eller lätt buss
  • är typgodkänd enligt 3 kap. fordonsförordningen (2009:211)
  • uppfyller utsläppskraven för Euro 5 eller Euro 6
  • enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer eller kan drivas med annat gasbränsle än gasol, till exempel med vätgas, metangas eller gengas
  • vid utbetalningstillfället inte har bytt ägare, avregistrerats eller förändrats så att den inte längre uppfyller de tekniska kraven

Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter i följande beskrivning:

  • har fordonsår 2018 eller senare
  • tas i trafik för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land)
  • släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning
  • inte har alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas)
Källa: Transportstyrelsen

 

LÄS ÄVEN:

ANNONS


Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS