News55

Ny varning för bedrägerier mot bankkunder – så skyddar du dig

Frida Mrad
Frida Mrad
Uppdaterad: 30 dec. 2017Publicerad: 30 dec. 2017

Bedragare fortsätter att försöka komma åt bankkunders Bank-ID-uppgifter genom telefonsamtal.

ANNONS
ANNONS

Expressen rapporterar om nya metoder för att komma över bankkunders Bank-ID. Berit, 65 år, blev uppringd av någon som påstod sig arbeta för Swedbank. I själva verket var det en bedragare som ringde och försökte övertyga Berit om att någon använt hennes kort i Frankrike och handlat för 19 000 kronor. Chockad och rädd trodde hon först på bedragarna, skriver Expressen.

Men efter att ha loggat in på bankens hemsida som hon blivit uppmanad att göra, började hon ana onåd.

– Då såg jag en begäran om en överföring på Swish till ett nummer jag inte kände till. Sen kom en varning på att någon försökte logga in på mitt mobila Bank-id – som jag läste upp i telefonen, och då kastade mannen på luren, säger Berit till Expressen.

Efter ett samtal med banken fick hon bekräftat att det inte var banken som ringt. Efter händelsen svarar Swedbank att man aldrig ska ge ut värdehandlingar till någon, det inkluderar bank-id-uppgifter.

– Om någon ringer och begär lösenord och inloggningsuppgifter – lägg på luren, eller be om att få ringa tillbaka. Vi som bank ber aldrig våra kunder om lösenord, säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank till Expressen.

LÄS MER: Snart kan du jämföra tandläkarnas priser
LÄS ÄVEN: Forskare varnar: Finansministern har fel om Sveriges ekonomi
LÄS ÄVEN: SL:s nya höjning slår mot pensionärer
LÄS ÄVEN: Dolda arvoden till SBAB-höjdare

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS