News55

Varning: Här är bedrägerimetoden som ökar

Artikelbild
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 14 apr. 2023

Bedrägerierna ökar och den senaste månaden har en viss metod blivit särskilt populär. Det varnar Finansinspektionen för, rapporterar SVT Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bedragare utger sig allt oftare för att jobba på en myndighet eller företag. På så sätt skapar de en trovärdighet när de kontaktar sina offer via telefon eller mejl.

– Vi har märkt en stor ökning, nu får vi frågor nästan varje dag kring bedragare som hänvisar till ett känt företag eller en myndighet, säger Mikael Sandahl, finansinspektör på FI, till SVT.

Bedragarna riktar ofta in sig på personer som redan har drabbats av bedrägerier, och blir då lurade med falska erbjudanden om att få tillbaka pengarna de förlorade förra gången. I flera fall har bedragarna uppgett att de kommer från just Finansinspektionen.

– De som får de här samtalen eller mejlen från bedragare har ibland redan förlorat mycket pengar och kan vara desperata efter att få hjälp. De övertalas att tro att detta är räddningen och går då med på att betala en avgift i förskott, säger Sandahl.

Tre varningstecken

Enligt Mikael Sandahl finns det tre olika tillvägagångssätt som bedragare ofta använder sig av, och som kan vara viktiga att känna till:

  1. De erbjuder hjälp med att få tillbaka pengar från bedrägerier om konsumenten först betalar en avgift.

  2. Konsumenten blir direkt uppmanad att legitimera sig med hjälp av bank-id så att bedragarna kommer åt deras bankkonton.

  3. Det förekommer också att bedragare hävdar att en avgift måste betalas av andra anledningar i samband med olika påhittade utbetalningar eller överföringar.

Källa: SVT

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS