News55

Oklara regler om marknadsföring av lägenheter

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 29 maj 2018

Två av Axxonens projekt har nu ställts in, men försäljningen pågick ända till i fredags. Frågan är  - vilka regler gäller för att sälja något som ännu inte finns, och som vilar på mycket oklara förutsättningar?

ANNONS
ANNONS

Sedan i fredags har två omdiskuterade projekt tagits bort från Fastighetsbyråns hemsida – Altitude på Kungsholmen i Stockholm och Biografen Penthouses på Östermalm i Stockholm.

Men försäljningen av lyxlägenheterna pågick för fullt. För Biografen Penthouses startade den så sent som den 17 maj, och enligt mäklarna hade intressenter tecknats sig för åtta lägenheter genom ett så kallat intresseavtal.

Samtidigt har E55 kunnat avslöja att det rått flera betydande osäkerhetsfaktorer kring projektet och att lägenhetshotell utvärderades. Revisorn berättade själv för E55 att det kanske inte blir av överhuvudtaget. I Altiutude, som hade kommit längre, var fem lägenheter sålda. Även där har frågetecknen varit flera och Axxonen själv bedömde att förlustrisken kunde uppgå till över 20 miljoner kronor.

Två projekt stoppade

Men nu är det alltså stopp. Enligt mäklarens hemsida har nu båda projekten stoppats. Men vad gäller egentligen för marknadsföring av lägenheter i ett så oklart läge?

E55  har kollat med Konsumentverket och Fastighetsmäklarinspektionen. Det visar sig att de så kallade förhandsavtalen, där konsumenter binder sig för en lägenhet och får betala betydande belopp i handpenning, lyder under särskilda formkrav som regleras i bostadsrättslagen. Det måste till exempel finans en ekonomisk plan som är godkänd av Bolagsverket, och det måste finnas en styrelse och stadgar i föreningen.

Oklara regler om bokningsavtal

ANNONS

För de så kallade intresseavtalen, eller bokningavtalen, är reglerna mer oklara. Här gäller avtalsfrihet, men också vanliga regler för sund marknadsföring, förklarar Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

–Marknadsföring får inte vara vilseledande. Om konsumenten förstår att det bara är en vision, och att det inte är ett färdigt koncept så är det okej.

I vissa fall, som enligt marknadsföringen för Biografen Penthouses, tas en avgift ut vid intresseavtalet. (Enligt uppgifter från mäklarna har dock inga pengar tagits ut för de åtta lägenheter som intressenter tecknat sig för hittills).

–Då måste man kolla noga vad man binder sig för. Jag skulle råda att låta en jurist kolla igenom avtalet innan man skriver på, säger Maria Nilsson.

LÄS MER: Axxonen stoppar lyxprojekten
LÄS MER: Axxonens revisor: Nu har du fått veta mer än jag får säga

Fastighetsmäklarinspektionens kommunikatör Anders Astonsson förklarar för E55:

“När ett objekt som avses bli bostadsrätt marknadsförs innan förutsättningarna för förhandsavtal är uppfyllda bör mäklaren göra spekulanter uppmärksamma på vad bostadsrättslagen föreskriver om sådana avtal. Detta gäller särskilt kraven på kostnadskalkyl, säkerhet för återbetalning av förskott samt Bolagsverkets tillstånd för att ta emot förskott.”

Tydlighet viktig

ANNONS

Fastighetsmäklarinspektionen skriver på sin informationssida till fastighetsmäklare:  “Utgångspunkten är att intresseanmälan/bokningsavtalet inte utgör ett bindande avtal avseende upplåtelse av bostadsrätt. Det är viktigt att det av avtalet framgår vilka rättigheter och skyldigheter respektive part har genom avtalet. Om avtalet innebär att konsumenten åtar sig att erlägga en avgift bör det framgå vad betalningen avser och vad som gäller vid en eventuell uppsägning”.

Enligt Fastighetsbyrån är ett bokningsavtal eller intresseavtal inte bindande.

–Ett bokningsavtal är som att ta en kölapp till ett projekt, säger Anna Wikstrand Delic, mäklare hos Fastighetsbyrån som varit ansvarig för försäljningen av lägenheterna i Biografen Penthouses.

 

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS