Inte mindre än åtta av tio svenskar kommer att göra förändringar i påskfirandet på grund av den ekonomiska krisen. Det framgår av en undersökning som YouGov och HelloFresh står bakom.
Mest läst i kategorin
Det är de ökade matkostnaderna som påverkar vad vi kommer att ha på påskbordet.
81 procent av svenskarna kommer göra någon form av förändring. 19 procent uppger att de kommer att köpa billigare mat. I gruppen barnfamiljer, med yngre barn, uppger inte mindre än 31 procent att de kommer att göra det.
17 procent uppger att de ska försöka spara pengar genom att planera maträtterna och mängden bättre. 8 procent av de svarande ska servera färre rätter, 7 procent skippar en traditionell påskbuffé och 6 procent tänker bjuda in färre gäster.
Undersökningen visar också vilka favoriterna på påskbordet är. Ägghalvorna gillas av 40 procent, följt av lax (varmrökt, kallrökt, gravad) med 34 procent. 30 procent anger sill medan jumboplatsen innehas av gubbröran.
I åldersgruppen 60+ anger 45 procent att de uppskattar sillen mest.
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+