News55

Sänkt skatt kritiseras – redan rekordbilligt

Artikelbild
Det har nog aldrig varit så billigt att köra bil. Arkivbild. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 15 sep. 2024Publicerad: 15 sep. 2024

Bensinpriset har sjunkit kraftigt. Förmodligen har hushållens kostnad att köra bil aldrig varit så låg som nu – när inflationen och förbrukningen räknas in.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att regeringen då sänker bränsleskatten är dåligt av flera skäl, enligt forskare.

Regeringen och Sverigedemokraterna lyfte bränslepriserna som en av de viktigaste frågorna i valrörelsen, och hur mycket billigare det skulle bli att tanka bilen.

Det har det också blivit – ordentligt. När det var som högst efter att Ryssland gått till attack mot Ukraina 2022 skenande dieselpriset till som högst runt 28 kronor litern. Nu kostar både bensin och diesel under 17 kronor. Lägre världsmarknadspriser är en viktig förklaring, men även den sänkta reduktionsplikten, liksom sänkta och frysta indexerade skattehöjningar.

Drar betydligt mindre

Dagens prisnivå är bara något högre än om drivmedelspriserna följt inflationen sedan år 2000. Som jämförelse kostar en liter mjölk nästan lika mycket som bränslet i tanken, och har dessutom stigit fortare i pris under 2000-talet.

När bilar dessutom drar betydligt mindre bränsle i dag än för 23 år sedan, i genomsnitt 20-35 procent lägre, så går det att påstå att det är billigare att köra bil nu än då. Ytterligare en faktor bidrar – i dag läggs en mindre andel av lönen på bensin för att komma en viss sträcka än tidigare, visar studier.

“Rekorddyr bensin men historiskt billigt att köra bil”, skrev forskaren Julius Andersson vid Handelshögskolan i Stockholm i en artikel våren 2022. Och då kostade bensinen och dieseln 5-10 kronor mer än i dag.

Och efter nedgången i drivmedelspriser i år så är det nu ännu billigare historiskt sett, skriver Julius Andersson i en kommentar till TT.

ANNONS

Enligt Mats Björsell vid Naturvårdsverkets klimatanalysenhet har kostnaden sjunkit med omkring en tredjedel sedan år 2000 och med nästan hälften sedan början av 1990-talet. Detta om man tar hänsyn till reallöneökningarna och räknar antalet arbetstimmar som krävs för att betala bränslet för en viss körsträcka.

Dåligt av två skäl

Trots det står bränslepriserna fortfarande högt på politikernas dagordning. I budgeten för 2025 föreslår regeringen och SD lägre skatt, om än något högre reduktionsplikt igen. Och för 2026 är det tänkt att samma skatt ska gälla som 2025, det vill säga ingen indexuppräknad bränsleskatt.

Enligt Julius Andersson är det dåligt av två skäl:

“Förutom att man också ökar utsläppen av växthusgaser på kort sikt gör man hushållen mer sårbara för svängningar i oljepriset”, skriver han.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS