Nöjda med banken? Åtminstone mer belåtna än på tio år, enligt en färsk sammanställning. Men det finns förstås undantag.
Svensken mer nöjd med banken – men inte den här
Mest läst i kategorin
“Att skratta hela vägen till banken”, är ett slitet, men likväl målande uttryck som beskriver en riktigt god affär.
En passande fras i dagar som dessa. För även om svensken kanske inte gapskrattar på vägen till bankkontoret, är han eller hon likväl nöjdare än på länge.
Eller?
Svenska storbanker mest populära
Att så är fallet visar en sammanställning över kundnöjdhet inom bankbranschen, som Svenskt Kvalitetindex, SKI, gjort.
Börjar vi på det positiva kontot tycks det främst vara hos de svenska storbankerna som privat- och företagskunder känner sig mest tillfreds.
Ett resultat som egentligen går emot förväntningarna.
Detta enligt Johan Parmler, vd på SKI, som tror faktorer som sjunkande räntor och inflation, förbättrade digitala tjänster, effektiv hantering av bedrägerier och stärkta personliga relationer kan ha bidragit till ett ökat förtroende.
Senaste nytt
Sparbankerna rankar högst
Som allra högst rankar Sparbankerna, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, medan ICA Banken och Skandia delar tredjeplatsen med samma betyg.
Noterbart är också att nästan alla aktörer lyckats höja upp sina betyg jämfört med fjolåret, och att ingen har ett index under 65. Ett uppsving som indikerar en generellt hög nivå av kundnöjdhet.
Men visst finns det undantag som bekräftar regeln.
Alla grupper är följaktligen inte lika nöjda. Att bankerna fortsatt lämnar en del att önska ser du även här:
Alla inte lika nöjda med banken
Enligt SKI:s lista ger större företagskunder och privatkunder med lån och sparande bankerna högre betyg, medan mindre företag och kunder med begränsade resurser är mer kritiska.
”Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla. Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader”, konstaterar Parmler därför i rapporten.
De är sämst
Som mest missnöjd tycks svensken vara med Swedbank (börskurs Swedbank) som verkligen får ett svalt mottagande, enligt rapporten.
Detsamma kan sägas om SEB (börskurs SEB) som också skramlar på botten när svensken sagt sitt.
Mer om banker:
Kundernas dom – banken som är sämst på privatlån. Realtid
Låt inte räntesänkningen lura dig – byt bank. News55
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.