En ny presidentperiod med Donald Trump och hans handelspolitik, oroar Scanias vd. — Det är klart att vi är oroliga för det. Vi tror på frihandel och det är väldigt viktigt för oss att Europa och USA hänger ihop mer — inte mindre, säger vd:n Christian Le…
Mest läst i kategorin
Trump – en mardröm för ScaniaClaudio Bresciani / TTEllastbilar utanför Scanias nya batterifabrik i Södertälje. Arkivbild.EkonomiTTEn ny presidentperiod med Donald Trump och hans handelspolitik, oroar Scanias vd.— Det är klart att vi är oroliga för det. Vi tror på frihandel och det är väldigt viktigt för oss att Europa och USA hänger ihop mer — inte mindre, säger vd:n Christian Levin till TT. Presidentvalet i USA kommer allt närmare, nu med så kallad “Super Tuesday” där primärval hålls i 15 delstater. Allt talar för att Donald Trump kommer att säkra Republikanernas nominering och bli partiets presidentkandidat i höst. Hans politik med skärpta handelstullar mot såväl EU som Kina skakade om och skapade ett helt annat handelsklimat globalt i samband med hans senaste presidentsejour. Farhågor finns nu för en repris med flera handelstullar, enligt Christian Levin:Det är klart att vi är oroliga för det. Det är lustigt nog även vad alla amerikanska företagsledare säger, som jag möter. De vill inte se den typen av politik.Tappat flera marknader Han påpekar att man sedan tidigare tappat den ryska marknaden efter kriget i Ukraina och marknaden i Iran är numera stängd. — Vi ser att de geopolitiska svårigheterna gör att möjligheten att växa blir mer och mer begränsad. Då är det jätteviktigt att de här stora demokratierna utvecklas i frihandelsvänlig riktning och det ser man tyvärr inte överallt. Så för frihandeln vore det bättre med Biden än Trump? — Det är en helt personlig uppfattning men absolut. Levin poängterar att den amerikanska marknaden är liten för Scanias del, och förra perioden med Trump som president påverkade bolaget endast på marginalen, men: — Konsekvensen i form av handelskrig med Kina, diskussioner med latinamerikanska frihandelsblock har inte varit bra för oss. Vi vill ha mera frihandel och lägre tullar, inte högre. Ett svenskt bolag som är beroende av export måste kämpa för det.Kraftigt vinstlyft Utöver huvudvärken med Trump är däremot det mesta ljust för Scania. Bolaget levererar ett kraftigt vinstlyft och målet är att ta ytterligare marknadsandelar. Detta ska dock inte ske genom att sänka priserna.Det är en väldigt farlig strategi att sänka priserna när volymerna går ner. Det är en väldigt dålig kombination. Så att Scania skulle hamna i den fällan, det kommer bara inte att hända, säger han.Tobias Österberg/TTFakta: Scanias kvartalssiffror TT Lastbilstillverkaren Scania redovisar ett vinstlyft till 7,4 miljarder kronor för fjärde kvartalet 2023. Under motsvarade kvartal ett år tidigare låg vinsten på 5,3 miljarder. Leveransvolymen under kvartalet ökade med åtta procent till nästan 29 000 fordon men orderingången föll fem procent till 22 299 fordon.