En köp- och säljsajt sticker ut i antal polisanmälda bedrägerier. Det rapporterar Göteborgs-Posten.
Mest läst i kategorin
Av alla annonsbedrägerier som polisanmäldes förra året så skedde merparten på Facebooks köp- och säljsajt Marketplace. I region Väst polisanmäldes 4300 annonsbedrägerier förra året, och väldigt många av dem var från Marketplace.
Det är enkelt för bedragare att skapa en falsk profil på Facebook eftersom att man inte behöver identifiera sig med bank-id, till skillnad från hur det går till på Blocket och Tradera. Men även om det är svårare så kan man bli lurad även via dessa två sajter.
– Blocket har ju säkra betalningar, då kan bedragaren säga att den vill använda säkra betalningar och skickar en länk man ska klicka på, säger Anna-Karin Kjellgren, brottsförebyggande samordnare på bedrägerisektionen på polisen i Väst, till GP.
– Inte heller spårningsbara paket är säkra, för de kan skicka ett paket som innehåller ett papper eller en chokladbit.
Det blir allt vanligare att bedragare använder sig av fraktmodus, vilket innebär att säljaren blir lurad av “köparen”.
– Det kommer en länk man ska klicka på där man ska uppge sina kortuppgifter. Sen kommer man överens om försäljningen och upphämtningen. På länken ska säljaren betala frakt och/eller en fraktförsäkring. Pengarna ska man få tillbaka när bilen hämtar varan, vilket aldrig händer, säger Kjellgren.
Varningstecken på köp-och säljsajter:
- Var uppmärksam på stressade säljare som pressar på och vill att affären ska gå snabbt.
- Se upp för säljare som vill att du ska swisha till någon annan än den du har haft kontakt med från början.
- Är produkten orimligt billig? Då kan det mycket väl vara ett bedrägeri.
- Får du länkar via mejl eller sms ska du aldrig klicka på dessa, om du inte är säker på vem avsändaren är.
Bedragare lurar ofta många samtidigt och därför bör man vara på sin vakt även om det är en liten summa som man ska swisha.
– Annonsbedragare kanske finansierar sitt missbruk med detta, då är det oftast små summor, förklarar Anna-Karin Kjellgren för tidningen.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.