Stockholms stad i chock efter avslöjande om grava missförhållanden i hemtjänsten – bryter avtalen med fyra bolag.
Mest läst i kategorin
Äldreborgarrådet Torun Boucher (V) är upprörd över de allvarliga bristerna hos de fyra hemtjänstbolagen som berör 400 äldre som behöver hjälp med exempelvis att klä på sig, diska, städa, personlig hygien, handla, få hjälp till vårdcentral och tandläkare och göra andra personliga ärenden och matlagning, allt beroende på behov.
De drabbade äldre måste nu slussas över till stadens hemtjänst och andra bolag, det sker genom stadens trygghetsjour och äldrelots, förklarar Torun Boucher i Dagens Nyheter som rapporterar om hemtjänst-skandalen.
Ekonomiska oegentligheter, sekretessbrott och brott mot tystnadsplikten, avsaknad av anställningsavtal för personal, brist på arbetskläder, språkförbistringar och bra arbetslokaler vilket ökar smittrisken till omsorgstagarna är bara några av bristerna som uppenbarats i samband med en IVO-process, Inspektionen för vård och omsorg.
Bolaget var i konkurs men körde på ändå i hemtjänsten
Ett av de fyra bolagen som staden nu sagt upp avtalet var satt konkurs men har försökt kringgå det genom att använda sig av ett systerbolag. Alltjämt med samma ägare, framgår det i DN.
Bolagen har struntat i att rätta till sina fel trots att det funnits tid och möjlighet till det.
“Vi är rätt chockerade över de brister som fanns och hur långt det kan gå”, säger Torun Boucher till tidningen och berättar att det fanns dubbelt så många privata bolag inom hemtjänsten i Stockholm innan staden skärpte kraven.
Ett 70-tal bolag uppges bedriva hemtjänst i Stockholms stad och tar hand om 65 procent av verksamheten.
Enligt Torun Boucher är det “varningsflagg” när ett och samma bolag erbjuder flera olika tjänster, utöver hemtjänst exempelvis även assistens och rut-tjänster.