I år arrangeras Melodifestivalen utan publik och därmed utan intäkter. Så ska tävlingen ändå gå runt, enligt SVTs projektledare som Expressen har pratat med.
Så ska Melodifestivalen gå runt utan publik
Mest läst i kategorin
Likt föregående år kostar en timmas sändning omkring 2,5 miljoner kronor som tidigare. Kostnaderna hålls nere av att det inte blir någon turné eller festligheter omkring tävlingen. Det uppger projektledaren Anette Brattström till Expressen.
Samtidigt har SVT licensierat ut turnéer till Live Nation som därmed tar risken med att få in biljettintäkter på kringevenemangen.
Anette Brattström uppger att SVT inte kräver mer av licenspengar på grund av att biljettintäkterna faller bort.
Projektet kräver mindre kostnader kopplat till turnén, exempelvis hotell, resor och ljus över publik. Bland neddragningarna märks mindre personalstyrka än vanligt bakom kulisserna, enligt Brattström. Tillkommer gör bland annat corona-anpassning av arenan och att en corona-samordnare har anställts på heltid, skriver Expressen.
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+