SJ satsar stort på Västkustbanan, och inom några år kommer resenärer kunna färdas mellan Göteborg och Malmö på under två timmar. Med nya snabbtåg, tätare avgångar och lägre biljettpriser hoppas SJ kunna locka fler resenärer från bil till tåg.


Mest läst i kategorin
SJ:s nya satsning på Västkustbanan beskrivs som en av de största i företagets historia, skriver Göteborgs-Posten. De planerade förbättringarna inkluderar helt nya snabbtåg som kan köra i upp till 250 km/h, samt en upprustning av de befintliga X2000-tågen.
Henrik Hemmingsson är affärschef på SJ. Han förklarar för Göteborgs-Posten:
“Västkustbanan blir först i Sverige med att få den nya tågmodellen på plats”, säger Henrik Hemmingsson.
Prislappen för satsningen ligger på 19 miljarder kronor, och den kommer att innebära både fler avgångar och kortare restider.
MISSA INTE: Bättre förr? Din matkasse är hela 2 825 kronor dyrare 2025
Sänkta biljettpriser för pendlare
För att konkurrera med Öresundstågen, som också trafikerar sträckan, planerar SJ att sänka priset på månadskort.
“Vi vill vara konkurrenskraftiga och vi ser att det finns många pendelresenärer på sträckan”, säger Hemmingsson.
Redan i år ökar SJ antalet dagliga avgångar mellan Göteborg och Malmö från fem till sju i båda riktningarna. På sikt kommer fler tåg även gå vidare till Köpenhamn och Oslo.
MISSA INTE: MinPensions senaste ändringar – Allt du behöver veta
Senaste nytt
Tåg tillbaka till Oslo
En del av satsningen innebär också att SJ utökar sin trafik till den norska huvudstaden, en sträcka de inte trafikerat på flera år.
“Vi har ambitiösa planer och vi vill att man ska känna att man är en del av Skandinavien i större utsträckning än tidigare”, säger Hemmingsson.
För att möta den ökade efterfrågan har SJ satsat på att utbilda fler lokförare genom sin egen lokförarskola. Enligt Hemmingsson råder det nu ingen personalbrist, och företaget har redan börjat rekrytera förare som ska kunna hantera de nya snabbtågen när de sätts i trafik 2027.
Läs mer om ekonomi:
Krympflation: Storleken på varorna minskar, men inte prislappen
Expertens tre tips: Undvik vanliga fällorna när du shoppar
Behövde pengar: Fick passiv inkomst på 109 000 i månade

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.