Med renlighet och naturliga produkter tog Henry Heinz fram en ketchup som han trodde kunde slå på marknaden. Och han fick mer än rätt.
Henry Heinz – från ketchup till miljardindustri
Mest läst i kategorin
Det var med avstamp i Henry Heinz mammas köksträdgård som allting började. Det var här han redan som åtta-åring plockade grönsaker och sålde till grannarna på gatan.
Entreprenörsandan kom att följa honom hela livet men det var faktiskt först som 25-åring han kom att bilda sitt första egna bolag.
Då var det pepparrot som var basingrediensen i bolagets verksamhet. Och det fungerade några år men 1875 dök efterfrågan och bolaget gick i konkurs.
Detta tyngde dock inte Henry Heinz. Han hade lärt sig mycket om matvaruindustrin genom pepparroten, och nu var det en ny produkt som han hade fått upp ögonen på.
Ketchup.
Med hans eget efternamn som namn även på bolaget, vilket han startade tillsammans med sin bror och en kusin 1876, började han experimentera fram en ketchup som skulle slå alla de andra motsvarande produkterna på marknaden med storm.
Utan kemikalier
Hans övertygelse var att skapa en ketchup utan konserveringsmedel. Genom experiment kom han fram till den perfekta koncentrationen av syra (vinäger och pektinsyra från tomater) för att döda bakterier naturligt.
En blandning som visade sig hålla.
Sedan ville han visa att hans produkter var äkta och rena.
Konkurrenterna sålde sin ketchup i färgade flaskor för att dölja färgen på innehållet – Henry Heinz valde istället att buteljera sin ketchup på genomskinliga glasflaskor.
Senaste nytt
Höga krav
Henry Heinz ställde också mycket höga krav på råvarorna. Så pass höga att han inte blev nöjd förrän han själv odlade fram egna tomatfrön som gav de tomater som han ville ha till sin ketchup.
Resultatet blev den succé-produkt som du i dag handlar i butiken.
Även om Henry Heinz inte uppfann ketchup, förfinade han receptet och produktionsprocessen.
Hans fokus på kvalitet, innovation och marknadsföring lade grunden för Heinz ketchups enorma framgång och gjorde den till en av världens mest kända livsmedelsprodukter.
Läs om fler svenska entreprenörer här. Dagens PS.
Lär dig mer om Heinz historia här.