News55

Därför får vanliga appar hård kritik

Artikelbild
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 27 apr. 2023

Ilskan växer och nu kräver Sveriges konsumenter förbättring. Det rapporterar Sveriges Radios ekonomiprogram Plånboken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Parkeringsapparna tar över och P-automaterna blir allt färre. Apparna underlättar på många sätt, bland annat genom att man kan förlänga parkeringstiden utan att behöva gå till en automat och lägga i mer pengar. Men apparna får också många klagomål från frustrerade bilister, rapporterar Plånboken.

Det finns fler än 15 parkeringsappar i Sverige och dessa fungerar på olika sätt med olika villkor och funktioner. Bilister vittnar om att apparna är krångliga och inte särskilt användarvänliga. När det uppstår tekniska problem går det ofta ut över bilisterna som kan få dyra böter, trots att de inte har gjort något fel.

Konsumentverket har under de senaste två åren fått in hundratals anmälningar mot flera av de största parkeringsapparna. När myndigheten granskade sju stora parkeringsappar 2020 framkom flera brister vad gäller avtalsinformation och villkor. Flera appar utgav sig för att vara kostnadsfria trots att det tillkom kostnader utöver parkeringsavgiften.

Foto: TT


Sveriges konsumenter efterfrågar nu en enhetlig lösning med en gemensam app som bör fungera i hela landet.

– 15 olika appar, det är fullständigt orimligt. Reser man runt i landet ska man inte behöva ha mobilen nedlusad med olika appar. Det är helt galet. Tekniken för att samordna finns, säger Maria Wiezell från Sveriges konsumenter till Plånboken.

Louise Bill, vd för parkeringsbolagens organisation Svepark, tror inte att det är rätt väg att gå.

– Skulle man bara ha en enda app skulle den vara statlig, och då tror jag att många av innovationerna som gör apparna mer lättanvända skulle försvinna och inte utvecklas, säger hon.

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS