A-
A+

Kunder rasar mot brödjätten: "Kniv i ryggen"

Ekonomi, Inrikes, Konsumtionsvaror, MatNews55

Pågen får skarp kritik och anklagas för priskupp, men bageriföretaget tillbakavisar kritiken. Det rapporterar Aftonbladet.

Sarah Carlsson

Annons

Annons

Brödjätten Pågen har krympt förpackningen på “Gott Gräddat” men har inte sänkt priset, skriver Aftonbladet. Brödinnehållet har minskat från 680 gram till 550 gram, vilket motsvarar en krympflation med 19 procent.

– Det är som att köra en kniv i ryggen på någon, säger en upprörd kund till tidningen.

Krympflation innebär att priset är samma som tidigare men att förpackningen förändrats med minskat innehåll. Den här taktiken har kritiserats av konsumentorganisationen Sveriges konsumenter som på sin sajt beskriver det som “lurendrejeri”.

Pågen anser inte att de har sysslat med krympflation utan det har varit andra faktorer som påverkat beslutet enligt företaget.

– Vi har gjort den i samma storlek som Lingongrova. Det är en förändring för att få samordning i portföljen. Det var en grund som vi hade och även att för stora brödförpackningar ger mycket svinn för mindre hushåll. I och med att Lingongrova redan ligger på en mindre förpackning så tyckte vi att det var en bra storlek, säger Pågens kommunikationschef Berith Apelgren till Aftonbladet.

Hon medger att tajmingen är olycklig men understryker att Pågen inte gör den här förpackningsförändringen för att tjäna pengar.

– Om vi inte befann oss i det väldigt speciella läge med den matinflation vi har nu så skulle produkten ha blivit lite billigare när förpackningen ändras, säger Apelgren.

Annons

Annons

Sarah Carlsson
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.