News55

SVT-profil om den mörka tiden: "Skämdes"

Artikelbild
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 03 nov. 2022

En uppskattad nyhetsankare i SVT försvann från rutan och har sedan dess haft det tufft på många plan. Det berättar han om i podcasten TV-fabriken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rikard Palm var i början på 2000-talet en populär nyhetsuppläsare i SVT:s Rapport. Han blev snabbt känd för sina felsägningar, som gick virala på Youtube med miljontals visningar. Palm tyckte dock inte själv att det var speciellt roligt.

– Fadäserna var bara en bråkdel av alla sändningar jag gjort. Men i ett koncentrat gav det väl cheferna ett intryck av att ”den här personen kan vi inte ha som nyhetsuppläsare”, berättar han i podcasten TV-fabriken.

Palm förflyttades till nattredaktionen i SVT24, något som tog hårt på honom.

– Jag gick där som en blöt fläck längs väggarna och skämdes. Det kändes som jag gav misslyckande ett ansikte.

Några månader efter petningen åkte han dit för rattfylla och i samband med det tog tv-karriären slut. Det var en tuff tid som även kantades av skilsmässa, cancer i matstrupen och hjärtsvikt.

Idag är han fri från cancern och mår “okej”, men han saknar tv-världen.

 – Jag mår som jag förtjänar. Livet är ganska intressant. Jag sjunger ganska mycket i en kör, fotar och tycker tillvaron är ganska intressant, säger han till Fredrik Ralstrand i podcasten, och fortsätter:

– Men jag saknar tv väldigt mycket, för jag vet att jag är bra. Jag skulle vilja göra som du, sitta och intervjua folk om livet och hur olika lotterna kan falla.

ANNONS

Rikard Palm jobbar just nu inte med någonting utan lever på sjukersättning, på grund av sina hjärtproblem.

– Jag klarar mig hyfsat bra, det går ingen nöd på mig, säger han i podcasten.

Rikard Palm. Foto: TT
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS