En hemtjänsttagare ska ha legat död i flera dygn i sin lägenhet, trots att hemtjänsten var där och ringde på varje dag. När ingen öppnade dörren missade personal att informera arbetsledaren, enligt en lex Sarah-anmälan.
Mest läst i kategorin
STOCKHOLM. Hemtjänsten ringde på hos personen för att gå på en promenad men det var ingen som öppnade dörren, det står i lex Sarah-anmälan.
Personalen dokumenterade detta i verksamhetssystemet men informerade inte arbetsledaren. Dagen efter ringde samma personal på dörren för att hjälpa till med dusch. Men det var fortfarande ingen som öppnade och personalen missade åter igen att informera arbetsledaren.
LÄS MER: Kvinna låg utan mat och vätska i två dygn
Legat död sedan tre dagar tillbaka
Den tredje dagen ringde en annan person från hemtjänstföretaget på dörren, den här gången för att städa lägenheten. Denna gång blev arbetsledaren informerad och efter att ha sökt hemtjänsttagaren på telefon åkte man dit på kvällen och hittade personen avliden. Enligt utredningen hade personen då varit död i tre dygn.
LÄS MER: Vägrade byta blöja på äldreboende – inte tillräckligt smutsig
Händelsen kan ha inneburit att personen låg skadad i lägenheten utan möjlighet att påkalla hjälp.
Personalen avskedades
De åtgärder som vidtagits efter händelsen är dels att berörd personal inte längre arbetar kvar på hemtjänstföretaget “då vederbörande tydligt brustit i rutinerna som finns när kund inte öppnar dörren”. Arbetsledningen kommer också ha noggrannare instruktioner till nyanställda fortsättningsvis, står det i anmälan.
Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.
Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.