Lastbilar med slitna däck kan ha orsakat kökaoset på E4. Trafikverket efterlyser en diskussion om hur problemet ska lösas. Men åkerinäringen slår ifrån sig. – Det är Trafikverkets sätt att slippa få ljuset på sig, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkerif…
Mest läst i kategorin
Trafikverket: Slitna däck kan ha orsakat kaosetMattias Landström/TTKöer av bilar och lastbilar på E4 norrgående utanför Jönköping på onsdagen.TrafikTTLastbilar med slitna däck kan ha orsakat kökaoset på E4. Trafikverket efterlyser en diskussion om hur problemet ska lösas. Men åkerinäringen slår ifrån sig.Det är Trafikverkets sätt att slippa få ljuset på sig, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag. Som längst var kön på E4 norr om Jönköping 25 kilometer lång, och många bilister tvingades övernatta i sina bilar under natten till onsdagen. Långa köer har också uppstått på flera håll i Västra Götaland – många gånger orsakade av lastbilar som fastnat i backar när det blivit för halt, eller blockerat vägar efter olyckor.Vi har försökt påtala i flera år att det finns risker, inte minst sett till hur geografin ser ut i Sverige, att det här kommer att inträffa, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.”Blanka däck” Sedan reglerna skärptes 2019 ska alla lastbilar ha vinterdäck på samtliga hjulaxlar, men enligt Bengt Olsson är det “lite blandat” vad gäller hur reglerna faktiskt efterlevs. Slitna däck på många lastbilar kan ha orsakat kökaoset på E4.Det är den information vi fått hittills från polisen och bärgarna ute på E4, att det är blanka däck, säger Bengt Olsson. Hur utbrett problemet är vet han dock inte.Men det räcker med att några har det och råkar ut för olyckor, så kommer inte de andra trafikanterna förbi. Det behövs inte mycket för att det ska inträffa, säger han.Slår ifrån sig Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag, slår däremot ifrån sig och menar att det inte är slitna däck som är problemet.Det är Trafikverkets sätt att slippa få ljuset på sig själv. Deras plogbilar står sist i kön, de som har uppdraget att röja vägarna. De är alltså ute för sent. Man vill helst att det har slutat snöa innan man börjar ploga. Han anser att det är ett systemfel som förvärrats de senaste 25 åren. Färre plogbilar är ute och ska göra samma jobb, när trafiken ökat med det dubbla.”Vill skuldbelägga alla”Däck som är dåliga är alltid ett problem, men med de senaste årens lagändringar tror jag att vi aldrig haft så bra däck, säger Långberg.Trafikverket försöker skuldbelägga alla. Jag har pratat med massor av medlemsföretag och det är nog tusentals lastbilar som har valt att inte köra. Långberg tillstår dock att de utländska lastbilarna har problem i svenska vinterväglag på grund av sin konstruktion.Det är en annan teknik, de är tvåaxlade och vi har treaxlade. De är knepigare när det är halt. Så de är betydligt känsligare.Alice Nordevik/TTNiklas Svahn/TT