A-
A+

Sov inte för mycket - farligt för hjärnan

Nu kommer varningar från forskare att för mycket sömn kan öka risken för sämre hjärnfunktion.

News55

Annons

Annons

Att sova för lite kan vara farligt, det är något som är vedertaget och som man ofta hört men nu kommer indikationer på att för mycket sömn kan vara farligt för hjärnan. 

– Det är klarlagt att mindre än 5,5 timmar per natt kan vara problematiskt för hälsan, säger sömnforskaren Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet till Aftonbladet

Enligt en studie från Sleep medicine center vid universitetet i Washington kan alltså för mycket sömn kan påverka hjärnan negativt, det är 100 personer i en äldre ålder som testats regelbundet under flera år. De som fått sova 5,5 och 7,5 timmar hade stabila och kognitiva funktioner medan de som sov mer än 7,5 timmar per natt fick en sämre funktion på hjärnan. 

– Vår studie visar att det finns en hälsosam sömnperiod där kognitiva funktioner är stabila över tid, säger forskaren Brendan Lucy till den brittiska tidningen Telegraph.

Forskarna hänvisar också till att kvaliteten på sömnen har betydelse.

– Det kan finnas olika förklaringar till varför deltagarna som sov längre fick en sämre hjärnfunktion, säger Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet.

 De kan till exempel redan ha en bakomliggande sjukdom som till exempel depression.

Men även de som är i början av en demensperiod kan sömnen påverka och den som sover mer än nio timmar har en ökad risk för fler sjukdomar. Det gäller även yngre personer berättar Christian. 

– Jag håller inte med om att sömnen i sig är något sjukligt, det är idiotiskt att säga till någon som lider av sömnapné att de ska sova mindre. Här kan man ju sova länge men ändå inte känna sig utvilad på grund av att man har andningsuppehåll.

Det finns dock ett rättesnöre att försöka förhålla sig till. Mellan sju och nio timmar sömn per natt för en medelålders person och mellan sju och åtta timmar för en äldre person men det viktigaste är kvaliteten på sömnen, att man känner sig utvilad efter en natt sömn. 

En sömndagbok som förs under två månader är en bra start.

– Då kan man se hur sömnen påverkar ens dag. Hur mycket behöver jag sova för att fungera som jag vill under dagen? Det kan variera från person till person.

Tips på bättre sömn

  1. Sömn får inte bli ett stressmoment, en prestation. Sover man för mycket eller för lite i perioder är det ingen fara.
  2. För en dagbok över hur du sover och hur du fungerar. Framför allt för att hitta din egen sömnrytm, vad som passar dig bäst.
  3. Ta paus under dagen och reflektera. Se till att få in perioder av lugn även i arbetslivet.
  4. Vistas utomhus, särskilt under den första delen av dagen.
  5. Ha avslappnande rutiner på kvällen, inte uppiggande.
  6. Sätt tydliga gränser för arbete och privatliv.
  7. Tänk att det nu är dags att ta hand om mig och inte bara serva andra.
  8. Det är ingen idé att gå och lägga sig vid 22 och man ändå inte somnar förrän 24. Men om du somnar klockan 01 på natten och sover till klockan 09 och ändå inte hanterar dagen på ett bra sätt, är det kanske så att du fungerar bättre om du somnar tidigare?
  9. Vad behöver du göra för att sova bättre? För en del fungerar det att inte titta på telefoner och datorer sent på kvällen.
  10. Det viktigaste är att huvuddelen av sömnen ska vara på natten.

 Källa: Christian Benedict, docent i neurovetenskap, sömnforskare.

Annons

Annons

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.