Varje år ger Privata Affärer ut priset Årets Bank. Och årets vinnare, tidigare svenska Nordea som nu har sitt huvudkontor i Finland, har dramatiskt förbättrat sitt kundbetyg. Det här är förklaringen.
Mest läst i kategorin
Nordea hette tidigare Nordbanken, och är en riktigt gammal tungviktare inom svensk finans. Men trots det har man lyckats rycka upp sig och konkurrera ut de små, smidiga bankerna i den årliga tävlingen om Årets Bank.
2024 gjorde man en anmärkningsvärd vändning, med flera dramatiska förbättringar för kundens upplevelser, skriver finanstidningen Realtid.
MISSA INTE: Skatt och pension: Då får du 950 kronor mer – i månaden
Från skitbetyg till tipptopp
”Vi känner oss som en uppstickare och försöker att odla den mentaliteten”, säger Per Långsved, Sverigechef för banken.
Detta trots att banken inte bara är en av Sveriges äldsta banker, som anställer tiotusentals. Det är fler än invånarna i en medelstor svensk kommun.
Men med storleken har den institutionsstora banken också haft en tröghet vad gäller utvecklingen av exempelvis kundvänliga gränssnitt och smidighet.
Senaste nytt
Kundupplevelsen på banken
Det har också visat sig att banken varit en av Sveriges sämsta vad gäller kundupplevelsen, i tidigare mätningar.
Men efter åratal av låga kundbetyg har storbanken genomfört en dramatisk förbättring som kombinerar digital innovation med personlig service.
Även företagare mer nöjda på banken
Under 2024 har kundnöjdheten ökat med nästan 6 enheter bland privatkunder och över 4 enheter på företagssidan. Det står framgår av Svenskt kvalitetsindex. Den långsiktiga trenden är ännu starkare – en ökning med 16 respektive 17 enheter över sju år.
”Man kan vara mycket för många, men inte allt för alla”, säger han.
Läs mer om ekonomi:
Myndighetens allvarliga varning: “Sluta helt med SMS”
Skatt och pension: Då får du 950 kronor mer – i månaden
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.