Camilla lånade pengar av en vän via Swish för att betala hyran. Då stängde Nordea av hennes konto och spärrade Bank-ID i ett år. Pengarna behöll de, och hon var nära att bli vräkt. “Jag känner mig så liten och ensam. Ska man skämmas?”
Mest läst i kategorin
Camilla hade det svårt att betala hyran en månad. Hon fixade biffen genom att be om ett förskott på lönen från sin chef, och genom att låna pengar från två vänner. Det skulle visa sig vara ödesdigert.
“En katastrof”, säger Camilla till E55.
MISSA INTE: Chockhöjning av Nordeas avgift för personkonto – över 15 procent
Hela livet faller i bitar
Hon jobbar i vården, och behöver Bank-ID för att delegera medicin till kollegorna som ska sätta in sprutor och ge smärtstillande. Men det kan hon inte längre göra, eftersom hennes Bank-ID spärrades i fjol.
“Det var den 31 maj i fjol som jag skulle betala hyran. Men jag hade inte tillräckligt pengar så jag fick fråga runt”, säger hon till E55.
Hon fick 5 800 kronor i förskott på lönen, lånade 1 800 från en vän och ytterligare 12 000 kronor av en annan vän. Pengarna skickades via Swish.
Men när hon gick in för att se om pengarna gått iväg och hyran betalats, så kunde hon inte komma in på sin internetbank.
Senaste nytt
Nordeas käftsmäll
Nordea hade blockerat henne, och behöll pengarna. De misstänkte att swish-summan på 12 000 kronor hade att göra med någon penningtvätt.
“Det var en katastrof för mig. Och jag fick låna pengar en gång till för att betala hyran. En riktig käftsmäll”, säger Camilla.
Hon ringde Nordea och frågade vad som hänt. Men de ville inte prata om ärendet på telefon. Allt skulle skötas per brev. När hon då försökte starta ett Bank-ID hos hennes andra bank Swedbank så visade det sig att hon var spärrad från att öppna Bank-ID överallt.
Spärren ligger kvar i ett Bank-ID
Spärren ligger kvar i ett år. Först i maj 2025 kan hon starta ett Bank-ID igen.
“Jag blev orolig och nervös. Jag funderade på vad jag kunde ha gjort för fel. Men jag hade gjort att som man ska och har aldrig gjort något kriminellt. Jag jobbar i vården och har inte ens ett kreditkort”, säger hon till E55.
Hon är ofta i framkant när det gäller tekniken. Men nu får hon gå med bankdosor i väskan som på 90-talet.
“De straffar hederliga skattebetalare utan en kriminella tanke. Jag blev mållös. Hela det moderna samhället är uppbyggt kring Bank-ID, livet rämnade”, säger hon.
Camilla går en sömnapnéutredning, men all kontakt med sjukvården bygger på att ha en bankinloggning på nätet för att uppdatera journaler och läsa kallelser.
“Jag kunde inte heller logga in på hyresvärdens hemsida, och blev nästan av med lägenheten när hyran inte kom in”, säger hon.
Kan inte registrera SL-kort
Nästan ingenting som hon tidigare tog för givet kan hon göra. Hon kan inte registrera SL-kortet, handla på nätet eller betala räkningarna i Kivra. Hon kommer inte heller in på skolplattformen för dotterns skola.
Nordea svarar på kritiken
E55 har kontaktat Nordea för en kommentar om ärendet. Nordea hänvisar till sekretess:
“Vi kan tyvärr inte kommentera ett enskilt ärende på grund av banksekretessen”, skriver Nordeas pressavdelning i ett mejl.
“I strid med lag eller villkor…”
Däremot skriver bankens pressavdelning vidare att det finns viktiga regler at förhålla sig till generellt:
“Nordea är liksom alla andra banker enligt lag skyldiga att ha uppgifter om sina kunder och veta hur de använder vissa banktjänster (Känn Din Kund, KDK). Varför en kund eller potentiell kund kan nekas att öppna ett konto eller få sitt konto, bank-id eller Swish avslutat kan beror på flera saker. Av säkerhetsskäl går vi inte in i detalj rörande vår processer”, skriver presstjänsten till E55.
I allmänhet skriver de att det kan ha att göra med att missbruka bankens regler, eller risk för att banktjänster som Swish används för att bryta mot lagen:
“Det vi kan säga generellt är att man kan förlora möjligheten att använda Bank-ID och vi kan också stänga av specifika tjänster, som t ex Swish, om tjänsterna används i strid med lag eller avtalsvillkoren. Även hela kundens engagemang kan komma att sägas upp om bankens tjänster missbrukas i strid med lag eller avtalsvillkor”, skriver Nordeas pressavdelning i mejlet.
Folk blir misstänksamma
Men Camilla tycker inte att det kan stämma i hennes fall, eftersom hon berättar att hon aldrig gjort något brottsligt. Nu har hon istället kommit i kläm, och har ingenstans att vända sig, säger hon.
“Jag vet att jag inte gjort något fel. Först blir jag arg. Men det lönar sig inte, och då känns det hopplöst. Det gör mig upprörd att tänka på att bankerna har en sådan makt över mig. Över oss alla. Då känner jag mig väldigt liten”, säger hon.
Dessutom är det svårt för andra att förstå att det hänt henne.
“Det värsta är att förklara för alla varför man inte har Swish eller varför man inte har Bank-ID. Jag förstår att folk blir misstänksamma”, avslutar Camilla.
Camilla har bett om att få vara anonym i texten, och därför har redaktionen bytt ut hennes namn.
Läs mer om ekonomi:
Nu stängs 3G-nätet av – här är mobilerna som slutar fungera
Köpte lyxbil – den smälte i solen
Så mycket steg priserna i januari: Experten: “Jag hoppas verkligen…”
ANNONS
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.