Realisation var ett laddat ord en gång. När de tre magiska bokstäverna R E A dök upp i skyltfönstren öppnade sig nya möjligheter. Det hett åtrådda men alldeles för dyra blev plötsligt överkomligt.
Mest läst i kategorin
Det hände att vi med flit avvaktade reastarten: efter midsommar, och efter nyår, det var de stora tillfällena. Men det var då det. Sedan dess är ingenting sig likt i detaljhandelsvärlden.
Julrean bryter ut före jul, och priserna sätts ner lite då och då i olika branscher, ganska ofta till och med. För den alerte konsumenten som gillar att få mycket för sina pengar gäller det att hålla ögonen öppna – och ibland vänta med att ta av prislappen, för det kan ju hända att priset har sjunkit om bara ett par dagar … då gör man ett ”omköp” och får mellanskillnaden i handen …
För ett par år sedan dök en ny reaföreteelse upp. Då började Sverige importera ”Black Friday” från USA (som om vi inte skulle ha nog med mörka dagar i november!). Men den Svarta Fredagens främsta kännemärke är röda prislappar, märkbara rabatter denna speciella dag som infaller dagen efter amerikanernas och kalkonernas stora dag Thanksgiving.
LÄS MER: “Som vuxen vill jag slippa fira en importerad amerikansk helg”
Svart står i sammanhanget för vinst. Rött betyder förlust, och det är de röda siffrorna i resultatkolumnen som företagen nu vill byta färg på. Lite förvirrande med tanke på prislapparna kanske?! Faktum kvarstår.
Inför denna helg är papperstidningarna i USA sprängfyllda av stora annonser. Butikerna öppnar inte sällan redan vid midnatt – och inte sällan står de köpsugna i kö då. När resten av befolkningen vaknat och klarat av sin frukost är trängseln ångestframkallande på varje varuhus, i varje galleria slåss kunderna om utrymmet och dessutom ibland om de sista exemplaren av en viss vara.
Man förlänger också dagen så att det går att shoppa ända till midnatt. Här handlar det om julklappar, om saker man har verkligt behov av och prylar man åstundar hett men absolut inte behöver. Ingen bransch inom detaljhandeln verkar vara undantagen.
Och samhället kan sägas stötta företeelsen: många arbetsplatser ger glatt sina anställda ledigt denna klämfredag. Ingen ska behöva missa nöjet och nyttan med Black Friday!
LÄS MER: Stark svart fredag väntas i England
Nu har vi alltså denna fredag här. Det blir tredje gången i Sverige. Ni har sett annonserna. Den första svarta, svenska fredagen ledde till en dubblerad försäljning jämfört med andra fredagar. I år räknar man med att svenskarna, precis som amerikanerna, ska sätta nytt försäljningsrekord eftersom fler firmor sällat sig till skaran med den speciella rabattdagen.
Black Friday högtidlighålls också i näthandeln, och en del av de svenska företagen smygstartar till och med fredagen redan på torsdagen … man kan också hitta att erbjudanden förlängs in i helgen.
Lite lustigt är det då att ”En köpfri dag” (Buy Nothing Day) infaller lördagen efter den svarta fredagen. Icke-shopparna förväntas stå för medvetet behärskad konsumtion, mot onödig och kanske också klimatfientlig shopping och gammeldags konsumtionsvanor utan eftertanke.
LÄS MER: Vi shoppar ihjäl vår planet
För den som firat Black Friday med eftertryck blir det förstås hyfsat enkelt att också lyda lördagens påbjudna shoppingstopp. Inte ens den värsta shopoholic klarar väl av yran två dagar i rad? Dessutom envisas en pekpinne dyka upp i alla samtal kring jul och julhandel i år: ska vi jämföra antalet miljarder vi shoppar för med vad hanteringen av flyktingkrisen kostar? Och hur länge varade glädjen och lyckan över det där köpet, som kanske inte var alldeles nödvändigt men som kostade både svett, irritation och en bunt pengar?
LÄS MER: “Kjell Bergqvists julklapps-raseri får mig knappast att vekna”
“Den som inte tror att man kan handla sig lycklig vet inte vart man ska gå och shoppa” heter det i en reklamramsa. Det är inte att betrakta som en hundraprocentig sanning.
Försäljningen av robotdammsugare blir nog hur som helst behärskad, oavsett prislapp, veckodag och samvete.