News55

Därför rasar värdet på fossildrivna bilar i närtid

Bilar
Den klassiska cylindermotorn ska enligt EU:s regler fasas ut när trafiken elektrifieras. Samtidigt är EU:s elbildproduktion relativt svag. Kina har stort försprång. (Foto: Mike Bird/ Pexels)
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter
Uppdaterad: 17 jan. 2025Publicerad: 17 jan. 2025

Den som funderar på att köpa en ny bil i dag står inför en osäker framtid och svåra beslut. Nya utsläppsregler i EU kan driva upp bensin- och dieselpriser till det dubbla och kraftigt sänka andrahandsvärdet på fossildrivna bilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ronny Svensson, vd för företaget Ynnor, tror på en kraftigare prisuppgång på fossila bränslen än vad andra källor förutspår. Han ser därför framför sig att andrahandsvärdet på fossildrivna bilar kommer att sjunka kraftigt.

“Den som köper ett fordon med förbränningsmotor i dag måste vara beredd på att andrahandsvärdet blir mycket sämre när bilen ska säljas om fyra–fem år, säger han till SvD.

Å andra sidan kan sjunkande prislägen för nya bilar med förbränningsmotorer bli intressant, men driften och användningen blir väldigt dyr och andrahandsmarknaden falnande.

Nya regler i EU skakar om

Från 2027 ska biltrafiken nämligen få betala för sina utsläpp i EU. Bensin- och dieselbolagen blir tvungna att köpa utsläppsrättigheter som bilisterna betalar i slutändan, genom höjda bränslepriser.

Drivkraft Sverige räknar med att bränslepriser hoppar upp rejält när EU inför de nya reglerna, gissningsvis runt två kronor litern. Ronny Svensson är mer pessimistisk än så.

“Sedan får vi se trefaldig uppgång till 2030. Det gör att priset per liter blir 15 kronor högre än i dag och hamnar på någonstans mellan 30 och 35 kronor litern”, fortsätter han.

MISSA INTE: Försäkringssmockan för dig med elbil: 50 000 kronor – per år. News 55

ANNONS
Bilar
Den gamla klassiska bilmodellen kommer snart att bli ett minne blott. (Foto: Pexels)
ANNONS

Sverige har legat lägst i pris

I takt med att elektrifieringen av bilar löper på och utsläppsrättigheterna sjunker kan priskurvor på bensin och diesel komma att planas ut, dock inte sjunka.

Sverige har legat på Europas lägsta nivåer när det handlar om bränslepriser, men i sommar blir reduktionsplikten högre igen. På grund av skattelättnader kommer nivåerna dock inte bli lika höga som tidigare.

EU håller på att ändra regler för hur utsläppen även för laddhybrider. vilket kommer att höja fordonsskatten. Det kan handla om en uppgång från 360 kronor till omkring 7 000 kronor om året.

“Laddhybrider med den utformning de har i dag kommer inte att säljas efter 2027”, hävdar Ronny Svensson bestämt.

Generell osäkerhet på bilmarknaden

Även internationellt råder osäkerhet. Kinesiska elbilar håller på att konkurrera ut europeisk elbilsproduktion genom sin kontroll över jordartsmetallen grafit.

ANNONS

Detta gör att kinesiska elbilar blir mycket billigare och ekonomiskt tillgängligare. Att Europa låtit denna utveckling ske utan några motåtgärder är i dagsläget oförståeligt för många.

I Europa är bilindustrin därför hårt pressad och flera företag vill att skärpningen av utsläppskraven skjuts upp på framtiden. Samtidigt blommar den kinesiska elbildindustrin.

LÄS OCKSÅ:

Varning: Hyra bil kan stå dig dyrt. News 55

Samåkning: Därför är grönt skönt – och billigt. News 55

Bilbranschen: Nu blir Kinas elbilar dyra. News 55

Begagnade elbilar: Prisras skapar köpläge. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Fokus på samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Fokus på samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

ANNONS