Anmälningarna mot företaget strömmar in till Konsumentverket efter att en kvinna från Alingsås valde att göra den första anmälan i början av augusti. Det rapporterar GP.
Mest läst i kategorin
Nu växer protesterna mot GB Glace efter att kunder upptäckt att ett paket med Piggelinglass minskat från 15 glassar till tio. Samtidigt har priset ökat med 40 öre, rapporterar GP.
– Vi reagerade inte jättemycket. Paketet såg ju ut som vanligt. Men sen upptäckte vi att antalet glassar samtidigt minskat från 15 till 10 glassar, samtidigt prisökningen. Det innebar en faktiskt ökning från ca 2,85 till 5 kr per glass, alltså en ökning med 75 procent. Blev verkligen irriterad på fräckheten och hade lust att bojkotta GB som behandlar sina konsumenter som idioter. Men, just Piggelin är en glass som funkar bra vid sjukdom både för barn och vuxna och vi är storkonsumenter av den anledningen, skriver en arg kund i en anmälan till Konsumentverket.
– Jag tycker det är hutlöst och mycket fult att göra så!, skriver en annan missnöjd kund.
Unilever, företaget som äger GB Glace försvarar sig med att det tydligt står på förpackningen att antalet glassar har minskat. Sandhya Forselius, kommunikationsansvarig på Unilever Norden, håller dock inte med om att priserna har höjts.
– Priset på en vara i butik, bestämmer återförsäljaren eller butiksinnehavaren själv, varför priset på en vara kan variera mellan orter och butiker. Vi uppmanar konsumenten att alltid läsa jämförelsepriser i butik, skriver hon till GP i ett mejl.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.