News55

Därför väntas fler vägra glass

glass
Priserna på glass skenar, vilket väntas avskräcka konsumenterna i sommar. Foto: Janerik Henriksson / TT
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 17 maj 2024Publicerad: 16 maj 2024

Fler kommer att avstå från att köpa glass i sommar, det spår organisationen Sveriges Konsumenter. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Priserna på vissa glassorter har ökat med 60 procent sedan år 2000, visar en ny granskning från Ekonominyheterna

– I min värd kostar en Daimstrut fortfarande 20 kronor, säger glassätaren Emma Thelander.

Men det priset är alltså ett minne blott. Idag får Thelander betala 30 kronor för en Daimstrut.

En Snickersglass borde, med inflationen i beaktning, kosta 17 kronor – betydligt mindre än vad man faktiskt får betala i butik, där glassen kostar 28 kronor.

– Vi kan se att det varit kraftiga ökningar på livsmedel och nu kan vi se att det är några glassorter som sticker ut både i förhållande till hur mycket livsmedelspriserna ökat generellt och hur inflationen har utvecklats, säger Johanna Hållén, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, till TV4

Dyr utgift för familjen

Fler kommer svenskar kommer därför att avstå från att köpa glass i sommar om inte priserna justeras, enligt Svenska Konsumenters prognos.

– Det blir väldigt dyrt om man ska köpa glass till hela familjen, det säger ju sig självt när en glasstrut kostar 30 kronor. Är man tre eller fyra barn som ska få glass så blir det en dyr utgift, säger Johanna Hållén.

ANNONS
ANNONS

Glass från förr

Det har uppenbarligen hänt en hel del med både priser och utbud sedan glassen kom till Sverige.

glass Girlie
GB:s rosa glass “Girlie” fick konsumenterna att ryta ifrån. Foto: Bertil Ericson / SCANPIX 

Glasspinnen introducerades under Stockholmsutställningen 1930 och ett par år efter kom de klassiska sorterna Puckpinne och Puckstång. Några decennier senare lanserades Piggelin, som då kostade 50 öre, skriver Allas.

På 2000-talet höjdes kritiska röster mot flera glassorter. GB-glassen Girlie ansågs vara sexistisk, Finger oanständig och Nogger Black och 88:an anklagades för att vara rasistiska.

– De får gärna kalla en glass för ”Girlie” men den behöver inte vara så otroligt inriktad på unga flickor och på hur de ska vara, sa Jan Bertoft, generalsekreteraren för Sveriges Konsumenter, till Aftonbladet då.

Läs mer här:

Ilskan mot glassjätten växer: “Hutlöst!”

ANNONS

Här är populära glassen som försvunnit

SCB: Priserna på mat ligger still

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS