News55

Här är livsmedelsbolagens nya vinstknep

Här är livsmedelsbolagens nya vinstknep
Jessika Bouveng
Jessika Bouveng
Uppdaterad: 23 apr. 2024Publicerad: 04 apr. 2024

Inflation och krympflation är två begrepp som det svenska folket fått bekanta sig med. Nu har livsmedelsjättarna hittat ytterligare ett knep för vinst.

ANNONS
ANNONS

Snålflation är när tillverkare i tysthet byter ut råvaror i sina produkter mot billigare alternativ. Alltså innebär detta att kvaliteten på vissa livsmedel sjunker medan priserna stiger. 

Flera livsmedelsbolag har nu börjat ägna sig åt snålflation Detta enligt en utredning av organisationen Foodwatch som den finska tidningen Yle tagit del av. 

Ett exempel på en produkt som fått en sämre kvalité är After Eight. De senaste åren har mintchokladen gjort palmolja till en allt större ingrediens som är bland de billigaste växtbaserade oljorna.

Även Maille majonnäs har gjorts snålare. I produkten ryms nu mindre äggula och man har samtidigt tagit bort märkningen ”från frigående höns”. 

Konsumenten som straffas

Hannele Kauppinen-Räisänen, docent i konsumentforskning, tycker utvecklingen är under all kritik. 

— Konsumenten har helt enkelt inte tid, möjlighet, och kanske inte heller kunnighet att vara på sin vakt och kontrollera hur produkterna förändras, säger Kauppinen-Räisänen och fortsätter: 

— Om vi pratar om produktutveckling så borde ju liksom syftet med produktutvecklingen vara den att produkterna blir bättre i kvalitet, inte tvärtom.

ANNONS

Läs mer:

Därför blir gapet mellan rika och fattiga större

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jessika Bouveng
Jessika Bouveng

Webbredaktör och skriver med fokus på 55+

Jessika Bouveng
Jessika Bouveng

Webbredaktör och skriver med fokus på 55+

ANNONS