News55

Känd app i blåsväder: "Farligt och dyrt"

app mobil
En populär app kritiseras och anmäls av Sveriges konsumenter. Arkivbild: Isabell Höjman / TT
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 16 maj 2024Publicerad: 16 maj 2024

Sveriges konsumenter varnar för en framgångsrik shopping-app, där konsumenter hävdas bli manipulerade. Det rapporterar TT.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I veckan kom rapporter om att den populära second hand-appen Vinted var i blåsväder, efter att flera användare vittnat om bedrägerier

Nu kommer nya larm om en annan känd shoppingapp. Nämligen kinesiskägda Temu, som vuxit enormt på kort tid. 

Bolaget ses som en rival till Shein, en annan kinesisk e-handelssajt som säljer billigt mode på nätet. Men Temu säljer inte bara kläder, utan kan mer liknas vid Amazon som säljer alla möjliga typer av prylar.

Appen har tidigare kritiserats för att ha aggressiv marknadsföring, opålitliga recensioner och undermåliga leveranser.

Anmäls för brott

Sveriges konsumenter och 16 andra konsumentorganisationer i Europa anmäler nu Temu för brott mot EU-lagen DSA, rapporterar TT.

– Vi tänker inte acceptera att den här typen av företag kombinerar låga priser med totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter och fortsätter:

– Det kan vara både farligt och dyrt i längden.

ANNONS
app Temu
Shoppingappen Temu anmäls av flera konsumentorganisationer. Foto: Lisa Hallgren / SvD / TT 
ANNONS

App med flera brister

Sveriges konsumenter och deras europeiska motsvarigheter anser att Temu har brutit mot lagen på främst tre sätt.

Den första punkten handlar om spårbarhet och avsaknaden av kontaktuppgifter till vissa säljare. Vidare kritiseras bolaget för hur de hanterar produktrekommendationer. 

– Det andra är att vi anser att de använder vilseledande metoder när det handlar om produktrekommendationer. Man blir helt enkelt manipulerad. Det är väldigt svårt att förstå varför en viss produkt, framför en annan, rekommenderas en kund.

Den tredje punkten handlar slutligen om Temus marknadsföring mot unga. Bolaget är väldigt aktivt på Tiktok, en app som framför allt lockar en väldigt ung publik. 

– Temu själva har sagt att barn inte använder deras plattform, men det krävs ingen ålderskoll för att skapa ett konto, säger Johanna Hållén till TT.

Läs vidare här:

ANNONS

Kunder lurade via populär app: “Alla pengar är borta”

Här är appen som hyllas och hatas

Expert: Bästa fynden på second hand

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS