Det finns en karta över Sverige som visar vilken mataffär som säljer mest mat i just ditt område, och tusentals andra.
Mest läst i kategorin
Om du är ICA- eller Coop kund och befinner dig utanför dina kvarter har du särskilt stor hjälp av kartan.
I Sverige finns totalt 3 048 matbutiker som tillhör de stora kedjorna. Genomsnittligt lever 44 procent av befolkningen nära en ICA-butik.
Mat-kedjornas utbredning
Det finns minst antal Lidl-butiker i Sverige. Endast sju procent av befolkningen som bor nära någon av dess butiker.
Axfood – med butiker som Willys, Hemköp och Tempo – är något större än Coop tillsammans.
De geografiska skillnaderna som visar hur matkedjorna breder ut sig är ganska stora. I norra Sverige är Ica störst i förhållande till antalet personer som bor nära någon av dess butiker – hela 50 procent, tätt följt av Coop.
Axfood har en större andel mat-butiker i västra Sverige. Oavsett region är Ica den tydliga marknadsledaren i hela landet, medan Coop och Axfood får slåss om om andraplatsen. Lidl som nischat in sig som lågpriskedja med unika produkter och hög kvalitet på färskvaror, har dock en lojal kundgrupp som uppskattar konceptet.
Senaste nytt
Så blev mat-kartan till
Underlaget till kartan bygger på inhämtad geografisk och demografisk data från flera källor för att skapa en detaljerad bild av matkedjornas upptagningsområden.
Nedan beskrivs de tekniska faserna för att sammanställa all data till en sammanhängande karta. Här hittar du kartan.
- Namn och position för matbutiker: Information om butikers placering inhämtades direkt från kedjornas egna webbplatser.
- Befolkningsdata från SCB: Man använde sig av befolkningsdata från Statistiska Centralbyrån som inhämtats från mindre delområden DeSO (Demografiska statistikområden).
- Beräkning av närmaste butik: Utifrån butikers geografiska koordinater och DeSO-områdenas gränser beräknades vilka områden som tillhör vilken butik – detta baserat på avståndsmätningar (den så kallade Voronoi-metoden).
- Justering av befolkning: När zonerna var definierade gjordes en matchning med DeSO för att koppla antalet invånare till respektive butik. Eftersom DeSO-områden inte alltid överensstämmer med butikszonerna räknades andelen invånare proportionerligt för den del av DeSO som överlappar butikens upptagningsområde.
Läs även:
Ica-handlare tog ut miljarder i utdelningar. News 55
Coops brakförluster: Kan kooperationen överleva ett till uselt år?. News 55
Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55
Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55