News55

Konsumenternas hatobjekt: Här haglar klagomålen

Konsumenternas
Det är få som är så missnöjda med sina köp som de som köper begagnad bil. Foto: Canva
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 14 jan. 2025Publicerad: 14 jan. 2025

De svenska konsumenternas lista över klagomål förra året visar att begagnade bilar är det som man var mest missnöjda med. Det visar ny statistik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Begagnade bilar får bakläxa. Det är slutsatsen av Sveriges Konsumenters undersökning av svenskarnas klagomål i fjol.

MISSA INTE:

Konsumenternas hatobjekt

“Vi hade hoppats se en förbättring på bilmarknaden 2024, i stället blev det en kraftig ökning av antalet ärenden”, säger konsumentvägledaren Christine Fransholm på Sveriges Konsumenter.

Fordon toppar listan med 21,5 procent, och just begagnade bilar står för mer än hälften av alla klagomål.

ANNONS

Reparationer får också en släng av sleven

Även verkstadsbesök som reparationer och underhåll ligger i topp av klagomålen, snart under begagnade bilköp.

Därefter handlar det om reparation och underhåll inom kategorin.

ANNONS

Och problemet ökar snarare än minskar.

“Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse”, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

Utöver bilar klagas det även på telefoni, vitvaror, kläder och datorer.

Tätt efter begagnade bilar är hantverkstjänster i topp, enligt statistik som landets kommunala konsumentrådgivare rapporterat in. Det är något som återkommit tidigare år och enligt en uppskattning från Konsumentverket står tjänsterna för en stor del av den samlade konsumentskadan på 40 miljarder kronor.

Det framgår av Sveriges Konsumenters pressmeddelande.

Läs mer om ekonomi:

Märkliga ekvationen: Då betalar staten skatt – till dig

Unga bedrog äldre på miljonbelopp: Hör hur hånar offren i telefon

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS