Det är få som har missat att det varit problem på svenska järnvägar i år. En professor har räknat ut vad problemen totalt har kostat resenärerna - och hur mycket mindre det kostat tågföretagen.
Mest läst i kategorin
Året har präglats av inställda avgångar, sena biljettsläpp och förseningar och detta har slagit hårt mot resenärerna, skriver Dagens Nyheter. Enligt KTH professorn Bo-Lennart Nelldal är tågkaoset sju gånger så dyrt för resenärer som för bolagen.
– Om man förutsätter att 2022 blir som det har varit hittills så blir det en ökad tidskostnad för resenärerna på 3,5 miljarder kronor för resenärerna ungefär, säger han.
Metoden som professorn har använt sig av bygger på att resenärer måste uppoffra mycket tid vid förseningar eller andra problem. I detta kan man räkna in att man är sen till jobbet, man hinner inte hämta på dagis eller att man kommer sent till en konsert eller teater.
Samtidigt landar tågföretagens nota på 500 miljoner, en betydligt mindre summa. I de kostnaderna inräknas ökade produktionskostnader, ersättning till resenärer och ersättningstrafik.
I december ska Trafikverket införa ett nytt planeringssystem, något som branschen har sagt kan eskalera problemen.
– Det nya systemet behövs, men det är inte bra om det blir problem när vi har en trend att många verkligen vill välja tåget också, säger Bo-Lennart Nelldal.
Webbredaktör och skriver med fokus på 55+
Webbredaktör och skriver med fokus på 55+
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.