News55

Vinna eller försvinna: Coop satsar högt med nytt flaggskepp

coop
Kunderna har svikit Coop. Men med nysatsningen hoppas man locka tillbaka dem. Foto: Janerik Henriksson/TT
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter
Uppdaterad: 17 dec. 2024Publicerad: 17 dec. 2024

Som många vet har Coop upplevt stora förluster under de senaste åren. Vi talar om hundratals miljoner kronor. Efter en större omorganisation ska nya Coop Östra blåsa nytt liv i matvarujätten och vända den negativa trenden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är vinna eller försvinna för Coop.

Den gamla kooperativa matjätten går riktigt dåligt. Nu hoppas landets största och därför viktigaste Coop-avdelning på att kunna vända trenden i storstadsregionen.

News 55 publicerade nyligen Aftonbladets interaktiva karta över de största matvarukedjorna i landet och deras utbredning. Inte oväntat intar ICA-koncernen ledningen med högst antal personer som bor i närheten av en ICA-butik: 44 procent.

I Norrland kan siffrorna krypa upp mot 50 procent. Lidl som har ett omtyckt koncept, är minst i landet med endast sju procent av befolkningen som “tillhör” en Lidl-butik.

Coop får i dagsläget slåss med Axfoodkoncernen om andra plats efter att ha erfarit stora förluster, vilket News 55 skrev om tidigare.

Coop Östra vill vända på steken: Nu ska de bli bäst

Nedslående siffror ska det bli ändring på, lovar Meta Persdotter, tillträdande vd för kooperationens nya dagligvarujätte Östra.

”Målen är satta till 2028, men det kan gå fortare än så”, berättar hon för Dagens Industri. I dagsläget är hon vd för både Föreningen Coop Östra och dess dotterbolag Coop Butiker & Stormarknader.

ANNONS

Det var efter en stor strukturomvandling som Coop Östra föddes och organisationen har höga förväntningar på att det blir ett lyckosamt kast.

Coop
Coop kommer bland annat att satsa på att locka till sig fler kunder i Stockholmsbutikerna. (Foto Jeppe Gustafsson / SCANPIX/TT)
ANNONS

Nya riktlinjer som ska vända skutan

”Med en komplett och gemensam organisation kan vi ta ett ännu större grepp om både medlemsansvaret och affärerna”, fortsätter Meta Persdotter.

Konsumentföreningens 125-åriga affärsidé om bra mat till bra priser är fortsättningsvis kooperationens grundkoncept, men handlar om handlingskraft att bli bättre. Även om annat:

”Det som särskiljer oss från andra aktörer är att det är medlemmarna, våra kunder, som är med och äger oss.”

Organisationen satsar på att höja lönsamheten och samtidigt locka fler till butikerna i Stockholm. E-handeln ska också växa. Medlemmar har nu en hel del att förvänta.

Läs också:

ANNONS

Coops brakförluster: Kan kooperationen överleva ett till uselt år? News 55

Härdsmälta för Coop: Chefen hoppar av efter 721 miljoner i förlust. Dagens PS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]