Vid en genomgång av fyra butiker hittades hundratals utgånga produkter i kyldiskar – vilket innebar pengar tillbaka för konsumenterna.
Dyrköpt slarv: Utgången mat kvar i butikernas kyldiskar


Mest läst i kategorin
Att livsmedel ibland glöms bort i butikernas kyldiskar är ingen nyhet, men omfattningen som nu avslöjats visar på brister i rutinerna hos såväl Ica som Coop, Willys och City Gross.
Det rör sig inte bara om enstaka varor – i vissa fall kunde samma produkt ligga kvar trots att datumet passerat med flera veckor, skriver Barometern.
Under två dagar kontrollerades alla kött-, chark- och fiskprodukter i butikernas kylar.
När utgången mat hittades köptes varorna in, fotograferades och lämnades sedan tillbaka med hänvisning till färskvarugarantin – en rättighet som få känner till, men som i flera fall gav dubbel ersättning.
Lidl har ett system som tidigare kritiserats, som bygger på rabatter upp till 70% under den sista dagen innan utgångsdatumet, skriver Marcus Oscarsson.
MISSA INTE: Lär dig skydda dig själv: Bedragare härjar i vardagen
Dolda pengar i kyldiskar
Färskvarugarantin innebär att kunden får tillbaka dubbla beloppet om man inte är nöjd med en färskvara. Det gäller i de flesta stora matkedjor, men kunskapen om vad som omfattas varierar – både hos personal och konsumenter.
I Coops fall blev det först avslag. Butikens tolkning var att garantin inte gäller för varor vars datum gått ut, men efter kontakt med Anneli Höggren på Coops regionkontor fick konsumenterna rätt.
Butiken tvingades göra en helomvändning och erkänna att villkoren varit otydliga.
“Vi behöver titta på hur vi formulerar oss. Instruktionen på hemsidan behöver ses över så att det blir mindre utrymme för tolkning”, sade Anneli Höggren.
MISSA INTE: Flera glassar försvinner – här är listan för 2025
Senaste nytt
Butikscheferna beklagar
Hos City Gross och Willys togs varorna från kyldisken emot utan diskussion. Personalen var tydliga med att rutinerna för datumkontroller inte alltid räcker till – trots digitala hjälpmedel och manuell översyn.
“Vi har nästan 40 000 artiklar i vårt sortiment. Den mänskliga faktorn gör att man kan missa saker. Det är väldigt tråkigt att vi gör det”, säger Johannes Lagesson, butikschef på City Gross.
Willys butikschef Kim Engdahl var inne på samma spår och betonade att man omedelbart rättar till brister när de upptäcks.
“Det är inte meningen att man som kund ska behöva upptäcka utgångna varor”, sade han.

MISSA INTE: Böter väntar högljudda mobilanvändare
Riskerna med gammal mat i kyldiskar
Enligt Kalmar kommuns livsmedelsenhet är det i vissa fall tillåtet att sälja varor efter bäst före-datum, men det ska då framgå tydligt på förpackningen. Någon sådan information saknades i samtliga fall.
Vissa typer av produkter, som köttfärs och rå kyckling, får däremot aldrig säljas efter sista förbrukningsdag. Här handlar det inte bara om kvalitet utan om livsmedelssäkerhet.
“Har du en sådan produkt ska du inte äta den. Det är stor risk för tillväxt av bakterier även om man håller den kyld”, förklarar Hanna Lennartsson på kommunen.
En lärdom för både butiker och konsumenter
Totalt köptes utgångna varor för drygt 8 000 kronor. Efter reklamation och färskvarugaranti återbetalades mer än det dubbla. All ersättning har enligt granskningen skänkts till välgörenhet.
Samtidigt visar genomgången att det lönar sig att vara uppmärksam bland kyldiskarna – inte bara för plånbokens skull, utan också för att sätta press på butikerna att förbättra sina rutiner.
Läs mer om ekonomi:
SEB spår starkare krona – dollarn kan tappa rejält
Passa på: Sista chansen till stora rabatter på små båtar

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.