News55
Detta är en sponsrad artikel

Är det mig eller Volvo det är fel på?

Artikelbild
Bosse bildoktor undrar hur Volvo tänkt med den nya XC60. Foto: Volvo
Bosse Bildoktor
Bosse Bildoktor
Uppdaterad: 08 juli 2015Publicerad: 08 juli 2015

I mitt arbete som bilmekaniker stöter jag allt för ofta på teknik där tillverkaren låtit form gå före funktion. Det handlar inte på något sätt om att jag är en gammal gubbe som inte förstår att uppskatta modern teknik. Jo, visst är jag en gammal gubbe. Men idiotisk teknik är idiotisk teknik, oavsett hur gammal eller ny den är.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett exempel på god modern teknik är den sprillans nya Volvo XC 90 jag körde häromdagen. Detta är antagligen en av världens säkraste personbilar, vars stolar kraftigt minskar risken för ryggskador vid en krock. Lägg därtill systemen som upptäcker en avåkning och spänner säkerhetsbältena innan olyckan är ett faktum, plus allt annat som konkurrenterna också har.

Jag imponerades också av bilens tysta gång och justerbara luftfjädring, som även i sportläget ger en suverän komfort. Att Volvo numera bara bygger fyrcylindriga motorer är både klokt och modigt. Tack vare intelligent turboladdning blir dessa motorer både miljösnällare, lättare och lika kraftfulla som om de hade haft sex eller åtta cylindrar. Till och med försöket att minimera antalet knappar på instrumentbrädan, gillar jag. Den som är van vid en iPad känner sig hemma direkt.

Jag blev däremot djupt besviken när jag skulle fördjupa mig i alla tekniska finesser via instruktionsboken. Ty det fanns inget handtag att öppna handskfacket med! Istället ska en elektrisk knapp tryckas in, som i sin tur aktiverar en elektromagnet som öppnar handskfacket. Varför? Jo, konkurrenternas premiumbilar har denna finess och Volvo kan ju inte vara sämre. Men, om en modern premiumbil har stått still i mer än två-tre veckor har bilens alla datorer tömt batteriet. Det är därför en helt ny service erbjuds på våra flygplatser: Bärgningsbilar med startkablar.

Betänk att vanligt folk aldrig läser instruktionsboken förrän det är kris, och att batteriet kan sitta precis var som helst på en modern bil, exempelvis under ett säte, i bagagerummet, eller dolt i motorrummet. Det kan låta som ett trivialt problem, men i dag är det faktiskt så att ju dyrare och finare bil du köper, desto kortare tid kan vagnen stå still innan batteriet är tomt. Därför skickar vissa tillverkare med en batteriladdare på köpet när du inhandlar en av deras vagnar.

Sensmoralen är alltså att du ska läsa instruktionsboken nu. När du behöver den är det kanske omöjligt, eftersom den ligger i handskfacket som inte går att öppna när batteriet är tomt.

Fyra fällor hos moderna bilar

Volvo är inte ensamma om tekniska lösningar man inte blir riktigt klok på. Här följer några exempel.

1. Riktigt fina bilar har inte oljesticka. I stället varnar en lampa om motorns oljenivå blir för låg. När denna lampa tändes på en Audi av nyare modell fyllde jag på en liter olja. Lampan slocknade inte. Då började jag felsöka kontrollsystemet och upptäckte att det var fel på motorhuvens strömbrytare, som ska tala om för bilens övervakningsdator att huven har varit öppen i mer än två minuter, varvid någon kan tänkas ha fyllt på mer olja. Det är då datorn ska göra en ny mätning av oljenivån och släcka lampan.

ANNONS

2. Ett annat exempel är de elektriska fönsterhissar som slutade fungera på en dieseldriven Mercedes. Felet avhjälptes genom att ladda bilens batteri över natten. Detta var egentligen inget fel, utan en indikation på att ägaren körde för sällan, eller för korta sträckor. Ty varje gång förardörren öppnas kopplas en stor del av elsystemet in. Generatorn hann inte ladda upp batteriet i samma takt och till slut blev batteriets spänning så låg att övervakningsdatorn började koppla ur strömförbrukarna i prioriteringsordning. Det var då fönsterhissarna upphörde att fungera. Den slutliga lösningen blev att bilens ägare fick köpa en bra batteriladdare.

3. Vindrutetorkarna slutade fungera på en Skoda. I väntan på en ny strömbrytare till motorhuven kopplade jag bort den trasiga. Jo, du läste rätt. Det finns en strömbrytare som ska förhindra att torkarna går igång och skadar huven när den är öppen. Varför konstruerade de inte bilen rätt från början?

4. Till sist måste jag berätta om en Passat som gick i baklås med motorn avstängd. Föraren ville vara snäll mot miljön och inte köra på tomgång. Han låste upp bilen med fjärrkontrollen, satte dottern i barnstolen, slängde bilnyckeln på förarstolen och började skrapa rutorna. Då låstes alla dörrar…

Förvånansvärt många människor har inte läst instruktionsboken. Där står det till exempel om just din bil låser sig automatiskt ifall du inte öppnar förardörren inom en viss tid.

ANNONS