News55

Svenska Akademien viker sig i Legobråk

Lego är ett av varumärkesorden som Svenska Akademien tagit bort ur ordboken. Arkivbild. (Foto: Thomas Borberg/Polfoto/AP/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 12 apr. 2024Publicerad: 12 apr. 2024

Svenska Akademien har gett efter för påtryckningar från Lego och andra företag och strukit ord från Svensk ordbok som egentligen är varumärken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Keso, lego, kesella och tabasco är exempel på varumärken som är så populära att de blivit ord i det svenska språket.

Men det är inte helt okomplicerat och flera företag kämpar emot för att skydda varumärken som är på väg att bli allmänspråkliga, säger Språktidningens chefredaktör Anders Svensson. När ord blir allmängiltiga kan även konkurrenter använda sig av dem.

“Stora ekonomiska intressen kan stå på spel”, säger han i ett pressmeddelande, uppger SVT.

Nu visar en granskning som Språktidningen gjort att flera av den här typen av ord har försvunnit ur Svensk ordbok och ändrats i Svenska Akademiens ordlista (SAOL).

Nu ska Svenska Akademien ta fram en ny policy för att bättre kunna hantera varumärkeskonflikterna. Men om varumärkesorden försvinner ur ordböckerna riskerar de att sämre spegla det svenska språket.

En risk är att vi inte beskriver det svenska ordförrådet i sin helhet. Att vi till exempel inte ger uppgifter om stavning och böjning, som är SAOL:s uppdrag, säger Kristian Blensenius på SAOL.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]