News55

Ny renässans för folköl när mikrobryggerier satsar på gårdsförsäljning

Artikelbild
Foto: Pontus Lundahl
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 18 mars 2021

De senaste åren har allt fler mikrobryggerier sett dagens ljus. Under pandemin har flera av dem provat gårdsförsäljning. Folkölet, som inte behöver säljas på Systembolaget och lättare ges tillstånd för, har därmed fått ett nytt uppsving. Enstaka mikrobryggerier har till och med startat restaurang med inriktning på folköl.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att starkölet dominerar ölförsäljningen på Systembolaget har varit en sanning i decennier. Under 20 år har folköl-försäljningen mer än halverats och lättölen har nästan utrotats. De senaste åren har det dock poppat upp allt fler mikrobryggerier och därmed har utbudet ökat. Genom pandemin har samtidigt folkölet fått en renässans och här är anledningen:

Allt fler mikrobryggerier finns med i beställningssortimentet på Systembolaget men samtidigt har mikrobryggerier fått allt svårare att sälja till krogar på grund av nedstängningar och restriktioner. Pandemin har därmed testat kreativiteten hos dessa företagare och det är här folkölet och gårdsförsäljningen kommer in i bilden av olika skäl.

Genom att producera folköl och drycker med låg alkoholhalt kan de runda Systembolaget. Folköl går snabbare att brygga än starköl och det är också förhållandevis enkelt att få tillstånd för den verksamheten. 

– Vi hade nog inte bryggt en folköl nu om det inte varit för coronaviruset. Det blir en kul grej och det känns som att det uppmärksammas mer i dessa tider, säger Olof Andersson på O/O Brewing till exempel till Beernews.

När krogarna håller stängt alternativt stängs tidigare på kvällen kan alltså försäljning direkt från bryggeriet eller den egna gården bli ett smart sätt att sälja öl på. Mikrobryggerier har också lättare än större bryggerier att göra det som en upplevelse med mindre serier än de stora bryggerierna, och därmed skäl för kunderna att snart komma tillbaka.

Foto: Fredrik Sandberg

Av Sveriges cirka 400 bryggerier finns en tiondel i Göteborg. GP listar 27 mikrobryggerier i en artikel och flera av dem säljer från egen gård eller bryggeri, inte bara via butikshyllorna. Tre exempel som nämns är Stigbergets, Rådanäs och Oceanbryggeriet. Rådanäs blev inspirerade av glassbilen och åkte till och med ut till kunder i närområdet. Några som har tagit det ett steg längre är Odd Island Brewing som startat egen restaurang, inriktad på folköl, Street food by 2112. Redan några månader in i pandemin hade de lanserat sju ölsorter.

Det är den forne In flames-basisten Peter Iwers som äger folkölsbutiken, eller restaurangen Street food by 2112. Han vittnar om att pandemivåren 2020 var tuff, att krogar, hotell och restauranger hade slutat köpa in och att Systembolaget drog in beställningar av det lokala och tillfälliga sortimentet. Det befarades att de flesta småbryggerierna skulle gå mot en säker död, men genom att börja tillverka folköl och att Systembolaget fick fart på sitt beställningssortiment, kunde alltså bryggerierna överleva.

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS